• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaborative and Practical Theoretical Research for Developing Imagination in the "Reading" Class.

Research Project

Project/Area Number 16K17452
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

HANASAKA Ayumu  大分大学, 教育学部, 准教授 (20732358)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教科教育学 / 国語科教育 / 読書教育 / 地域連携 / 読書空間 / 読むこと / 読みにおける想像力 / 直接対話 / 読書空間の創出 / 演劇的手法 / 読書コミュニティ / 想像力 / 授業開発
Outline of Final Research Achievements

I aimed to build a "Meeting place for people involved in reading education". Four elementary school teachers helped with this. We worked on research into "changing understanding into movement" and "small group learning". Our aim was to develop a lesson that stimulates the imagination of child. In addition, I made use of the university's open lectures to strengthen collaboration with reading amateurs in the area. There, I was able to gain some of the good teaching skills of reading. What I find most valuable is activation. Children have found that their bodies can enrich the learning provided by teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

主たる成果はアクティブラーニングは演じる者だけに起きるものではないということを明らかにできたことである。それを見ているものにも深い学びを生む。本研究で取り入れた演劇的手法、色彩心理学の知見は子どもたちが体や感性を働かせる学びを好むこと、その過程そのものを楽しむということを顕在化させた。それらをさらに強く生み出すためには、「空間・雰囲気」に着目した教科融合的な考究が不可欠である。そこで、本研究はその最終年度を残し、発展的に解体し、基盤研究(C)(教科融合による豊かな読書空間の創出,19K02735,2019~2022,研究代表者 花坂歩)へと課題を引き継ぐこととなっている。

Report

(4 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 10 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 教室空間に存立する他者及び対話についての考察2019

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 16 Pages: 153-159

    • NAID

      120006601235

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「道徳科」における言葉の学習-問題意識のくすぐりと言語化の試み-2018

    • Author(s)
      大路直輝・花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 15 Pages: 152-161

    • NAID

      120006467856

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 間テクスト性概念は授業をどこに導くのか-高等学校の実践報告の検討とともに-2018

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 15 Pages: 9-18

    • NAID

      120006467843

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学習材開発のための「言語環境」考2018

    • Author(s)
      花坂歩・熊本大樹・中尾雅宏
    • Journal Title

      国語の研究

      Volume: 43 Pages: 5-12

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「話すこと・聞くこと」におけるリアリティ-教師に必要な話し合い観の基礎-2018

    • Author(s)
      花坂歩・山根紫野
    • Journal Title

      国語の研究

      Volume: 43 Pages: 27-34

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 深川明子のイメージ形成論の構築過程2017

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      解釈

      Volume: 696 Pages: 54-61

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師のための「手引き」考-「教師」という在り方への拡張-2017

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 548 Pages: 28-31

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 読者反応を引き出すための作品分析の具体― 三木卓『のらねこ』を題材に ―2017

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 14 Pages: 10-17

    • NAID

      120006028427

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 読みの「深さ」と「豊かさ」についての考察― 演劇的手法を検討の材料として ―2017

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      国語論集

      Volume: 14 Pages: 145-153

    • NAID

      120006028428

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 読者反応を引き出すための発問開発の具体― 三木卓『のらねこ』を題材に ―2017

    • Author(s)
      花坂歩
    • Journal Title

      九州地区国立大学教育系・文系研究論文集

      Volume: 4

    • NAID

      120006471587

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 読書コミュニティの創出に向けての基礎的研究-社会教育施設における読書活動推進事例の検討-2016

    • Author(s)
      花坂歩・永田誠
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 38 Pages: 47-58

    • NAID

      120005899339

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 国語科における対話の諸相とその後景2018

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      釧路国語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室空間に存立する他者及び対話についての考察2018

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      九州国語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 読者反応を引き出すための教材研究の具体-『スイミー』を題材に-2018

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      釧路国語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 読者反応を引き出すための作品分析の具体;三木卓『のらねこ』を題材に2017

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      釧路国語教育学会定例会兼国語を学ぶ会第68回例会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌駅前サテライト(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2017-01-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 間テクスト性とその発動-高等学校の実践報告の検討とともに-2017

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      釧路国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 深川明子のイメージ形成論の構築過程2016

    • Author(s)
      花坂歩
    • Organizer
      解釈学会
    • Place of Presentation
      関東学院大学 KGU関内メディアセンター(神奈川県・横浜市)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi