• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

History Citizen Need: Focusing on the Role of School History

Research Project

Project/Area Number 16K17454
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNippon Sport Science University (2021-2022)
Kagoshima University (2016-2020)

Principal Investigator

Taguchi Hiroko  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (10551707)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords歴史実践 / 地域の歴史の活用 / 市民 / 証言 / 地域の歴史 / 教員志望学生 / 地域 / 歴史認識
Outline of Final Research Achievements

This study collected examples of practice in learning historyby citizens, and Indicated the possibilities of utilizing the local history. It was shown that the possibilities and points to keep in mind for learners when utilize the local history. Although local history can be used in various ways, the use of the local history contributes to modern public debate so that learners can not only be the inheritors of the local history war but also practices democracy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,市民や教員志望学生を対象にした地域の歴史資源を活用する歴史実践プログラムの開発と評価を通して,民主主義社会への貢献をめざした歴史実践を可能とする学校歴史のあり方を考察した。市民による歴史実践では、聞き手の既有知識への配慮が不足していたり、これまでに受けてきた学校の歴史学習に影響されがちであることを明らかにした。特に地域の歴史として戦争体験を取り上げる場合には、学習者のトラウマになることは避けながらも、学習者が取り上げる戦争体験や活用方法を選択し、他者と共有可能な記憶として伝承したり、戦争体験に関連する現代の公的議論に参加したりする具体的な手法を考案することが必要だと結論づけた。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「戦争体験」を活用した平和形成主体育成の可能性 ー「歴史を学ぶ際に期待される行動と目的の組み合わせ」に着目してー2021

    • Author(s)
      田口 紘子・杉原 薫・佐藤 宏之・新名 隆志
    • Journal Title

      日本体育大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 5-1 Pages: 1-15

    • NAID

      120007191109

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会科における「学び続ける主体」の育成ー教師の論理と学習者の論理に着目してー2021

    • Author(s)
      田口紘子
    • Journal Title

      広島大学附属小学校『学校教育』

      Volume: 6月号 Pages: 14-21

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 市民による歴史実践の方法と課題2016

    • Author(s)
      田口紘子
    • Organizer
      全国社会科教育学会・社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学(兵庫県・加東市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 中学校社会科教育・高等学校地理歴史科教育2020

    • Author(s)
      社会認識教育学会 編
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780606805
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi