• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental changes in social interaction in school-age ASD children

Research Project

Project/Area Number 16K17466
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Suzuki Toru  秋田大学, 教育文化学部, 講師 (10735278)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords自閉症スペクトラム障害 / 社会的相互作用 / 自己理解 / 他者理解 / 社会的相互交渉 / 自閉症スペクトラム / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

Children with autism spectrum disorders have social interaction difficulties. It has been pointed out that various problems occur in social interaction during school age. However, no specific consideration has been made about the change in the appearance of the problem. In this study, it was clarified that the degree of self / other understanding is related to the appearance of social interaction problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、自閉症スペクトラム障害児の社会的相互作用の障害を、自己理解と他者理解という2つの側面から捉え、それらの程度によって社会的相互作用場面の様相が変わることを明らかにした。本研究から得られた知見は、自閉症スペクトラム障害児の社会的相互作用の障害に対する体系的な支援体制を構築していく上でも、また、発達段階における自己理解と他者理解の連関を検討していく上でも貴重な資料となり得る。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害児における自己/他者理解の程度と社会的相互作用との関連2018

    • Author(s)
      鈴木徹・平野幹雄
    • Journal Title

      自閉症スペクトラム研究

      Volume: 16 Pages: 67-72

    • NAID

      130007720275

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ASD児における他者/自己理解の程度が社会的相互作用に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      鈴木徹・平野幹雄・野口和人
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 1 Pages: 48-53

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 特別支援教育におけるロマンティック・サイエンス(9) 長期的な支援をおこなうことでみえてくること2018

    • Author(s)
      野口和人,平野幹雄,鈴木徹,吉川一義,前川久男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第 56 回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児における自己/他者理解の程度と社会的相互作用場面の関連に関する検討2017

    • Author(s)
      鈴木徹・平野幹雄
    • Organizer
      日本発達障害学会第52回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ASD児における自己他者理解の程度が社会的相互作用に及ぼす影響に関する検討2016

    • Author(s)
      鈴木徹・平野幹雄
    • Organizer
      日本発達障害学会第51回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi