• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on development of early support program for children with learning disabilities

Research Project

Project/Area Number 16K17470
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionHokusho University

Principal Investigator

ishizuka masayuki  北翔大学, 教育文化学部, 講師 (90726118)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords学習障害 / 発達障害 / 読み困難 / 算数困難 / 早期支援 / スクリーニング / 読み障害 / 算数障害 / アセスメント / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a comprehensive system that can be used to early assess and support for children with the risk of learning difficulties.As a result of this research, the suggestion about the relation between the assessment result of reading and arithmetic and the learning result, the actual state of teaching methods and support, and the procedure of the assessment was obtained. In addition, as a result of examining the teaching procedure according to the actual situation of the child, the teacher's awareness using SDQ, the support through the consultation meeting, it became clear about the effects of reflecting SDQ in the support plan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習障害に関する今後の研究では、いかにそれらの知見を教育現場において「運用」させていくかという視点が重要になると考えられる。本研究は、学習障害の支援手続きを、「学習障害早期支援プログラム」という具体的な形で教育現場に提供し、普及させることを目的としている点において、特色があるといえる。本研究の成果は、現在の学校現場が抱える諸問題に対して、効果的に取り組むための人的リソースを「学校内」に育てることを最終的な目的としており、そのような底上げは、あらゆる場面で児童の困難の「予防」にもつながると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results)

  • [Journal Article] 読字障害が疑われる児童に対する早期読み指導に関しての予備的研究2018

    • Author(s)
      石塚 誠之 , 増子 智也 , 佐賀美 彩香 , 金曽 美来 , 大窪 莉叶 , 小林 楓花 , 濵野 真悟
    • Journal Title

      北翔大学北方圏学術情報センター年報

      Volume: 10 Pages: 9-23

    • NAID

      120006731742

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児教育施設における早期支援を促進する研修プログラムの効果に関する検討2018

    • Author(s)
      石塚 誠之 , 狩野 信也
    • Journal Title

      北翔大学北方圏学術情報センター年報

      Volume: 10 Pages: 25-33

    • NAID

      120006801197

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 言語発達遅滞が疑われる自閉症スペクトラム障害幼児に対する単文字指導の効果 : コミュニケーションに及ぼす影響に関する研究2017

    • Author(s)
      石塚 誠之, 増子 智也, 浜野 真悟, 志茂 未乃梨, 三鍋 宏奈
    • Journal Title

      北翔大学北方圏学術情報センター年報

      Volume: 9 Pages: 19-26

    • NAID

      120006369073

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 発達障害が疑われる幼児の母親に対するビデオフィ-ドバックを活用したペアレントトレーニングの効果2017

    • Author(s)
      石塚, 誠之 , 狩野, 信也
    • Journal Title

      北翔大学北方圏学術情報センター年報

      Volume: 9 Pages: 11-17

    • NAID

      120006366194

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi