Project/Area Number |
16K17470
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Hokusho University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
|
Keywords | 学習障害 / 発達障害 / 読み困難 / 算数困難 / 早期支援 / スクリーニング / 読み障害 / 算数障害 / アセスメント / 特別支援教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop a comprehensive system that can be used to early assess and support for children with the risk of learning difficulties.As a result of this research, the suggestion about the relation between the assessment result of reading and arithmetic and the learning result, the actual state of teaching methods and support, and the procedure of the assessment was obtained. In addition, as a result of examining the teaching procedure according to the actual situation of the child, the teacher's awareness using SDQ, the support through the consultation meeting, it became clear about the effects of reflecting SDQ in the support plan.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学習障害に関する今後の研究では、いかにそれらの知見を教育現場において「運用」させていくかという視点が重要になると考えられる。本研究は、学習障害の支援手続きを、「学習障害早期支援プログラム」という具体的な形で教育現場に提供し、普及させることを目的としている点において、特色があるといえる。本研究の成果は、現在の学校現場が抱える諸問題に対して、効果的に取り組むための人的リソースを「学校内」に育てることを最終的な目的としており、そのような底上げは、あらゆる場面で児童の困難の「予防」にもつながると考えられる。
|