• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a school adaptation support guidebook for students requiring special support enrolled in a private junior high school

Research Project

Project/Area Number 16K17474
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo University of Agriculture and Technology (2017-2018)
Taisho University (2016)

Principal Investigator

Miura Takuya  東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (70735357)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords私立中学校 / 特別な配慮が必要な生徒 / 学校適応 / 特別支援教育 / 特別な支援ニーズ / 教育相談 / 特別な教育的ニーズ / 発達障害 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a "Guidebook on School Adjustment Support for Special Needs Students Enrolled in Private Junior High School" and to verify its effectiveness.
As a result of the survey, deviations at the time of junior high school entrance examination showed differences in special support needs. In addition, it has become clear that there is a significant difference in gender regarding the difficulty of support and ingenuity of the response. We also examined the effects of support practices implemented for students who may have developmental disabilities. Unfortunately, during the period the guidebook could not be completed. However, through presentations at workshops and academic conferences, we were able to convey the results obtained in this research to private secondary school teachers and interested researchers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、国内の学校教育において期待されているものの、これまで我が国の特別支援教育のフィールド研究では取り上げられることがほとんどなかった私立中学校の支援研究における方法論のモデルとなり得る点が、学際的・教育実践的な意義としてあげられる。そして、本研究が私立中学校に在籍する特別な配慮を要する生徒の学校適応支援に有用であることが証明されれば、学校独自の現況に即した支援方法の構築の一翼となろう。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 中学生の学級満足度の実態とそれを見立てる教師の認知に関する調査2019

    • Author(s)
      山口遼・橋本創一・三浦巧也・杉岡千宏・廣野政人・日下虎太朗
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 15 Pages: 1-6

    • NAID

      120007046572

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 発達障害児の問題行動に対応した指導事例集(ミニハンドブック)の必要性の検討2018

    • Author(s)
      宮崎義成・橋本創一・杉岡千宏・三浦巧也
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 14 Pages: 7-14

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生,高校生の学校生活における時間管理の実態と学力の影響について2018

    • Author(s)
      山中小枝子・橋本創一・三浦巧也・日下虎太朗・工藤浩二
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 14 Pages: 57-61

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学・高等学校における生徒のストレスと開発・予防的介入の調査研究2018

    • Author(s)
      日下虎太朗・橋本創一・三浦巧也・山中小枝子・松尾直博
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 14 Pages: 43-29

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 対人関係・集団参加に問題を抱える生徒の援助要請に関する研究-仲間はずれ・不登校・発達障害傾向のある生徒に着目して-2017

    • Author(s)
      杉岡千宏・橋本創一・工藤浩二・三浦巧也
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究支援センター紀要

      Volume: 13 Pages: 43-48

    • NAID

      120007047642

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校における生徒指導上の諸問題と効果的な実践との関連性2017

    • Author(s)
      三浦巧也・枡千晶・杉岡千宏・堂山亞希・橋本創一
    • Journal Title

      発達障害支援システム学研究

      Volume: 16(1) Pages: 17-24

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 私立中学生の特別な支援ニーズの実態調査-性別および入試時偏差値に着目して-2018

    • Author(s)
      三浦巧也・日下虎太朗・山中小枝子・仲野栞
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会第17回研究セミナー/研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習そのものへの不安がある中学生への学習支援-認知カウンセリングを用いた実践報告-2018

    • Author(s)
      山中小枝子・三浦巧也
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会第17回研究セミナー/研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Current status and problems of Psycho-Educational Service for students with special educational needs enrolled in private junior high school in Japan2018

    • Author(s)
      TAKUYA Miura., KOTARO Kusaka., SAEKO Yamanaka., SHIORI Nakano., and SOICHI Hashimoto.
    • Organizer
      40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 感情コントロールがうまくない発達障害児の“ちゃんと人とつきあいたい”SSTプログラム-療育や学校教育への最適な導入を考えるー『教室や相談室における 発達障害児の自己を育むSST』2018

    • Author(s)
      三浦巧也・橋本創一・霜田浩信・堂山亞希・五十嵐一徳
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校適応に着目したキャリアガイダンスの新たな展望-思春期から青年期の移行に向けたよりよい援助サービスとは-2018

    • Author(s)
      三浦巧也・岡田有司・齊藤英俊・川俣智路・荒木史代
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 行動・情緒に関する支援ニーズは学校適応感を予測するか2018

    • Author(s)
      三浦巧也・橋本創一・杉岡千宏・李受眞・廣野政人・山口遼・熊谷亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学・高校生の心理的問題に対する学校での取り組み実態調査2017

    • Author(s)
      日下虎太朗・三浦巧也・山中小枝子
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会第16回研究セミナー・研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の学校生活における時間管理の実態2017

    • Author(s)
      山中小枝子・三浦巧也・日下虎太朗
    • Organizer
      日本発達障害支援システム学会第16回研究セミナー・研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] チーム学校における中学生の学校適応アセスメントとは2017

    • Author(s)
      太田千瑞・三浦巧也
    • Organizer
      日本学校心理学会第19回つくば大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生だから可能な相談支援を考える2017

    • Author(s)
      三浦巧也・橋本創一・工藤浩二・土岐玲奈・中村千城
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第50回記念大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「ちゃんと人とつきあいたい」発達障害児を支援する2017

    • Author(s)
      橋本創一・杉岡千宏・熊谷亮・三浦巧也・霜田浩信
    • Organizer
      日本発達障害学会第第52回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Current Status and Issues in Support System for Children with ASD2017

    • Author(s)
      Takuya Miura ・Hironobu Shimoda ・Junya Kawaike
    • Organizer
      IASSIDD 2017 4TH ASIA-PACIFIC REGIONAL CONGRESS
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教育学原論 第15章特別支援教育研究の現在2018

    • Author(s)
      吉田武男・滝沢和彦(編)分担執筆 三浦巧也
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083688
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ちゃんと人とつきあいたい〈2〉発達障害や人間関係に悩む人のためのソーシャルスキル・トレーニング2017

    • Author(s)
      霜田浩信・橋本創一・三浦巧也・堂山亞希・熊谷亮・渡邉貴裕・尾高邦生・田口禎子
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      エンパワメント研究所
    • ISBN
      9784907576486
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi