• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects and variables of self-monitoring on the generalization and maintenance of social skills in children with autism spectrum disorder

Research Project

Project/Area Number 16K17479
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki (2017-2019)
National Institute of Special Needs Education (2016)

Principal Investigator

Handa Ken  宮崎大学, 教育学部, 講師 (90756008)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords自閉スペクトラム症 / 社会的スキル / セルフモニタリング / 通常の学級 / ソーシャルスキルトレーニング / 自閉症スペクトラム / 自閉症 / 小学校 / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to determine the effects of self-monitoring on the generalization and maintenance of social skills in children with autism spectrum disorder and the variables that influence its effects. The results of this study suggest that self-monitoring leads to the generalization and maintenance of social skills in the regular classroom. It was also suggested that the recording interval had an effect on the effect of self-monitoring.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自閉スペクトラム症児を対象とした社会的スキルの指導に関する研究は、これまで数多く行われてきたが、指導効果の般化・維持をもたらす指導方法については十分な知見を得られていなかった。これに対し本研究は、通常の学級におけるセルフモニタリングが、通常の学級に社会的スキルを般化・維持させることを示唆した。また、セルフモニタリングの効果に記録間隔が影響を及ぼすことと、事前に記録間隔に関するアセスメントを行うことで対象児にとって効果的な手続きの条件を同定できることが示唆された。これらの知見は、インクルーシブ教育システム構築に向け、自閉スペクトラム症児が通常の学級で級友と友好な関係を築くための有益な知見になる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2018 2017 2016

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 通常の学級において相互依存型集団随伴性にMysteryMotivatorを組み合わせた支援が着席行動に及ぼす効果2018

    • Author(s)
      半田 健・西田晴香
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学級における自閉症スペクトラム児童を対象とした記録間隔に関するアセスメントに基づいたセルフモニタリング2017

    • Author(s)
      半田 健・野呂文行
    • Organizer
      日本行動分析学会第35回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学級における自閉症スペクトラム児童の教師の話を聞くスキルを対象としたセルフモニタリングの効果2016

    • Author(s)
      半田 健
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi