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Theoretical and empirical study on the possibility of a telematics insurance to reduce rat-run traffic

Research Project

Project/Area Number 16K18168
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionToyohashi University of Technology

Principal Investigator

MATSUO Kojiro  豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 准教授 (50634226)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsテレマティクス保険 / 抜け道交通 / 生活道路 / フィールド実験 / リワード / ペナルティ / 事故減少 / 支払い保険金減少 / 抜け道 / プローブデータ / 交通静穏化 / 統計モデル分析 / マップマッチング
Outline of Final Research Achievements

We developed a method to grasp rat-run traffic situation based on vehicle probe data. Then, we conducted a field experiment to analyze the impact of the an incentive program on drivers' rat-run route choice behavior. The results show that, on average, the percentage of rat-run route use was reduced by about 40% and that the effect by the reward concept was greater than that by the penalty concept. And more, we estimate the amount of reduction in the number of accidents and the amount of expected insurance payments by insurance companies due to the introduction of a telematics insurance for reducing rat-run traffic. The results showed that the maximum reduction of accidnets is 77% and the average reduction is 52% by subjects.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究におけるフィールド実験および事故減少量,保険会社の期待支払保険金額の減少量の試算の結果,保険会社の期待支払い保険金額の減少は実験で用いたインセンティブ額と比較すると低くなっているものの,当該実験対象区間という限られた経路での事故減少による試算であることや,サポート人件費といった考慮できていない要素もあり,対象範囲の拡大により逆転する可能性があることが示唆された.本成果は,抜け道抑制型テレマティクス保険の実用化に向けた検討に資するものと考えられる.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Hierarchical Bayesian modeling to evaluate the impacts of intelligent speed adaptation considering individuals’ usual speeding tendencies: A correlated random parameters approach2020

    • Author(s)
      Matsuo Kojiro, Sugihara Mitsuru, Yamazaki Motohiro, Mimura Yasuhiro, Yang Jia, Kanno Komei, Sugiki Nao
    • Journal Title

      Analytic Methods in Accident Research

      Volume: 27 Pages: 100125-100125

    • DOI

      10.1016/j.amar.2020.100125

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] フィールド実験による抜け道交通抑制型インセンティブプログラムの効果検証2019

    • Author(s)
      角南敦史,松尾幸二郎,杉木直
    • Organizer
      第60回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自動車プローブデータを用いた地区内生活道路における抜け道交通実態の分析2018

    • Author(s)
      松尾幸二郎,小松義浩,櫻木悠貴,杉木直
    • Organizer
      第57回土木計画学研究発表会・講演集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自動車プローブデータを用いたゾーン30における抜け道交通実態の把握に関する研究2018

    • Author(s)
      小松義浩,松尾幸二郎,櫻木悠貴,杉木直
    • Organizer
      平成29年度土木学会中部支部研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Actual situation analyses of rat-run traffic on community streets based on car probe data2017

    • Author(s)
      Yuki Sakuragi, Kojiro, Matsuo Nao, Sugiki
    • Organizer
      AIP Conference (IGNITE-AICCE'17)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 道路環境要因および個人の速度超過傾向を考慮した 生活道路における 助言型ISA ・インセンティブ型ISAの効果検証 ~階層ベイズモデルを用いて~2017

    • Author(s)
      松尾幸二郎,杉原暢,山崎基浩,三村泰広,楊甲,菅野甲明,杉木直
    • Organizer
      第55回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自動車プローブデータを活用した 生活道路抜け道交通の変動特性分析2017

    • Author(s)
      櫻木悠貴,松尾幸二郎,杉木直
    • Organizer
      第55回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自動車プローブデータを活用した 生活道路抜け道交通の地域間分析2017

    • Author(s)
      櫻木悠貴,松尾幸二郎,杉木直
    • Organizer
      第56回土木計画学研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自動車プローブデータを活用した抜け道交通実態把握手法の構築 ~愛知県豊橋市を対象として~2016

    • Author(s)
      櫻木悠貴,松尾幸二郎,杉木直
    • Organizer
      第54回土木計画学研究発表会
    • Place of Presentation
      長崎大学文教キャンパス
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Extraction and analyses of rat-run traffic based on floating car data2016

    • Author(s)
      Sakuragi, Y., Matsuo, K., and Hirobata, Y.
    • Organizer
      23th World Congress on Intelligent Transport Systems
    • Place of Presentation
      Melbourne, Australia
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自動車プローブデータを用いた抜け道交通実態の分析2016

    • Author(s)
      櫻木悠貴,松尾幸二郎,杉木直
    • Organizer
      第36回交通工学研究発表会
    • Place of Presentation
      日本大学駿河台キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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