• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of a Student Guidance Model that Focuses on the Strengths and Resources of Students

Research Project

Project/Area Number 16K21021
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Sociology of education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

ITO Hideki  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80712075)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords生徒指導 / ほめる / 認める / スクールワイドPBS / ゼロトレランス / 包摂 / 長所基盤アプローチ / ほめる・認める生徒指導 / 小学校 / 機会の平等 / 生活指導 / ストレングス / ピグマリオン効果 / ほめて伸ばす / 教育社会学 / 犯罪社会学
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a model of student guidance that takes into account the social background of students, based on a literature review and interview survey of student guidance that focuses on the strengths and resources of students.
From the results of the literature review and interviews with elementary school teachers, it was found that the "Student Guidance by Compliment or Approval" implemented by elementary school teachers is a practice that focuses on the social background of the students and tries to lead the students who are likely to face difficulties to adaptation to school and society and inclusion in the classroom and school.
In conceiving a model of student guidance that focuses on the strengths and resources of students, it is appropriate to develop a model that is based on "Student Guidance by Compliment or Approval" and improves on its problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、児童生徒の社会的背景を念頭に置きながら行う生徒指導について、初めてモデルを構築し、その可能性と留意点を提示したことにある。また、社会的意義は、児童生徒の社会的背景という観点を含まない従来の生徒指導のアプローチでは問題の解決が難しい生徒指導のケースに対して、教師たちに新たな実践の道筋を提供したことにある。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「ほめる・認める生徒指導」における機会の平等――小学校教員へのインタビューをもとに2021

    • Author(s)
      伊藤秀樹
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系

      Volume: 72 Pages: 35-49

    • NAID

      120007046393

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍における小学校就学時の子どもと保護者の生活――Web調査の結果をもとに2021

    • Author(s)
      酒井朗・伊藤秀樹・谷川夏実・林明子
    • Journal Title

      上智大学教育学論集

      Volume: 55 Pages: 59-76

    • NAID

      120007006954

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ほめる・認める生徒指導」における社会化/主体化と包摂――小学校教員がほめる・認める事柄と基準の検討をもとに2020

    • Author(s)
      伊藤秀樹
    • Journal Title

      教育学研究年報

      Volume: 39 Pages: 31-48

    • NAID

      40022430787

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] なぜ小学校教員は「ほめる・認める生徒指導」を行うのか――小学校教員・元教員へのインタビューより2020

    • Author(s)
      伊藤 秀樹
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 38 Pages: 67-78

    • NAID

      40022212889

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] “ほめる・認める”生徒指導の陥穽――PBS(Positive Behavior Support)の留意点の検討2018

    • Author(s)
      伊藤秀樹
    • Journal Title

      子ども社会研究

      Volume: 24 Pages: 61-75

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「ほめる・認める生徒指導」によって目指される「包摂」――小学校教員へのインタビュー調査に基づく検討2020

    • Author(s)
      伊藤秀樹
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] なぜ「ほめる・認める生徒指導」は行われるのか――小学校教員へのインタビューをもとに2019

    • Author(s)
      伊藤 秀樹
    • Organizer
      日本子ども社会学会第26回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「ほめる・認める生徒指導」と機会の平等――小学校教員へのインタビューをもとに2019

    • Author(s)
      伊藤 秀樹
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] How was the Zero Tolerance Policy Modified and Criticized in Japan?2018

    • Author(s)
      Hideki ITO
    • Organizer
      The 16th Annual Hawaii International Conference on Education(ポスター発表)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ゼロトレランス対抗言説が見逃してきた論点2017

    • Author(s)
      伊藤 秀樹
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育問題の「常識」を問い直す――いじめ・不登校から家族・学歴まで2017

    • Author(s)
      須藤康介(分担執筆:伊藤秀樹・小黒恵・鈴木翔・冨田知世・日下田岳史)
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      明星大学出版部
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 高等専修学校における適応と進路――後期中等教育におけるセーフティネット2017

    • Author(s)
      伊藤秀樹
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 生徒指導・進路指導――理論と方法(教師のための教育学シリーズ⑩)2016

    • Author(s)
      林尚示・伊藤秀樹編著
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教職総論――教師のための教育理論(教師のための教育学シリーズ①)2016

    • Author(s)
      平野朝久編(※分担執筆:伊藤秀樹)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi