• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Factors affecting the acquisition of Kanji and Kanji compound words among Japanese learners with non-kanji background: aiming for effective learning support

Research Project

Project/Area Number 16K21145
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Linguistics
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Yamato Yuko  大阪大学, 日本語日本文化教育センター, 准教授 (80707448)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords漢字(語彙)認知処理 / 非漢字圏日本語学習者 / 反応時間パラダイム / 漢字学習ストラテジー / 日本語教育 / 漢字(語彙) / 認知処理 / 書字認知 / 非漢字圏学習者 / 漢字の書字的認知処理 / 漢字習得 / 日本語教育学 / 漢字学習支援 / 漢字認知メカニズム / 学習ストラテジー / 言語心理学
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to investigate factors affecting the acquisition of kanji and kanji compound words in Japanese among Japanese learners with non-kanji background. This study examined the follows: (1) Mechanism of kanji and kanji compound words recognition by learners of Japanese with non-kanji background using experiments of reaction-time paradigm, (2) Kanji learning strategy by Japanese learners with non-kanji background, (3) A causal relation between Japanese lexical knowledge and kanji reading/writing by Japanese learners with non-kanji background, and besides, the effects of lexical knowledge and learning-length on kanji cognitive processing by Japanese Learners with non-kanji background.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの研究では,日本語初級レベルの非漢字圏日本語学習者に対する漢字の書字認知メカニズムについての考察はあるものの,ある程度日本語学習が進んだ非漢字圏日本語学習者の漢字の書字認知の特徴やその特徴が漢字圏日本語学習者のものがどのように異なるかということについては明らかにされてこなかった。これらの点について,本研究では明らかにすることができた。加えて,本研究では,漢字の書字学習に成功した非漢字圏日本語学習者には日本語の語彙知識が同時に備わっていること,選択する漢字学習ストラテジーがそうではない学習者とは異なっていることについても明らかにした。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results)

  • [Journal Article] 日本語学習者による二字漢字語の書字的認知処理 : 非単語の処理に着目して2019

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 29 Pages: 17-32

    • NAID

      120006777722

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語学習者の二字漢字語の書字認知の特徴-非漢字系学習者と漢字系学習者との比較から-2019

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      日本語・日本文化

      Volume: 46 Pages: 21-45

    • NAID

      120006606432

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 非漢字圏日本語学習者による漢字の書字的認知処理における語彙知識の影響2019

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      タイ国日本研究国際シンポジウム2018論文集

      Volume: -

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者の二字漢字語の書字認知に影響する諸要因2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      言語科学会第20回国際年次大会(JSLS2018)ハンドブック

      Volume: - Pages: 86-89

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 非漢字圏日本語学習者の漢字学習ストラテジー2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      グローバル化時代における日本語教育と日本研究

      Volume: - Pages: 318-329

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国人日本語学習者の語彙知識と漢字の読み書き能力との因果関係の検討2018

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄・熊可欣・金志宣
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 31 Pages: 39-58

    • NAID

      120006374946

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 文字の認知メカニズムから考える漢字学習2017

    • Author(s)
      大和祐子
    • Journal Title

      日本研究論集

      Volume: 15

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Developing and evaluating a lexical knowledge test for Japanese learners with non-kanji backgrounds using Filipinos learning Japanese as a foreign language2016

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄・茅本百合子
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 30 Pages: 39-58

    • DOI

      10.18999/stul.30.39

    • NAID

      120005971263

    • ISSN
      1345-6156
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/23396

    • Year and Date
      2016-12-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 非漢字系日本語学習者の漢字書字認知に対する学習期間の影響2019

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      2019年度第16回マレーシア日本語教育国際研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習者の二字漢字語の書字認知に影響する諸要因2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      JSLS2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非漢字圏日本語学習者による漢字の書字的認知処理における語彙知識の影響2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      タイ国日本研究国際シンポジウム2018論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非漢字圏日本語学習者の漢字学習ストラテジー2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      ハノイ大学日本語学部2018年国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習者による二字漢字語の書字的認知処理の特徴2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      第12回国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中上級非漢字圏学習者の漢字の書字的認知処理の特徴2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      第1回タマサート大学・大阪大学日本語教育ジョイントセミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者の二字漢字語の書字認知に影響する諸要因2018

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      JSLS 2018年次国際大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非漢字圏日本語学習者の漢字認知のメカニズム2017

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄
    • Organizer
      CAJLE2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字の書字的認知処理―非漢字圏と漢字圏の日本語学習者の比較―2017

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄
    • Organizer
      第28回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国人日本語学習者の漢字読み書き能力の特徴2017

    • Author(s)
      大和祐子・玉岡賀津雄・熊可欣・金志宣
    • Organizer
      韓国日本言語文化学会2017年度春季国際学術大会
    • Place of Presentation
      世宗大学校(韓国・ソウル)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語の認知メカニズムから考える漢字学習2016

    • Author(s)
      大和祐子
    • Organizer
      2016年度チュラーロンコーン大学・大阪大学学術交流会
    • Place of Presentation
      チュラーロンコーン大学(タイ・バンコク)
    • Year and Date
      2016-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi