A Development and Evaluation of a System for Learning Disaster Prevention Behavior Using an HMD
Project/Area Number |
16K21262
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
Science education
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 防災教育 / シリアスゲーム / システム開発 / VR / 防災学習 / 学習システム / 避難訓練 / 拡張現実感 / ヒューマンインターフェース / 教材開発 / ヒューマンインターフェイス / 教育工学 / 情報システム / ヒューマンインタフェース |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we developed a disaster experience learning system, "MOSHIMO" that learns the behavior at the time of disaster using an immersive Head-Mounted Display (HMD). By using a type of HMD that covers the field of vision, a highly immersive image presentation was realized, and at the same time, a gaming foot controller was combined to improve the operational feeling and ensure the safety of learners. In order to learn using this system, we have developed learning content using a game engine. Assuming a situation where an earthquake directly below the Tokyo metropolitan area (equivalent to seismic intensity VII) occurred in Tokyo with many buildings, a scenario was defined that defines secondary disasters that occur over time after the disaster. By using the game engine, we were able to reflect user behavior in real-time.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
一般的な防災学習で行われる訓練は、災害が発生していない日常の世界での訓練となるため、現実感に欠けてしまう面がある。このため、より災害が自分の身に起こりうる事として捉えやすくする、つまり「わがこと意識」が醸成されるような工夫が必要となる。学習者が没入しやすくなる仕組みを実装した点は有用であると考える。また、防災教育の機会を設けやすい学校現場で取り入れる際には、手軽に安価で実施できることが重要なポイントとなる。本研究では民生機器を用いて開発しているため、現場での実践にも転用できるシステムである。
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Report
(5 results)
Research Products
(9 results)