• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical study on the training and professional development about specialty improvement of the person in charge of the support for young children with disabilities

Research Project

Project/Area Number 16K21275
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Social welfare and social work studies
Research InstitutionYamanashi Prefectural University

Principal Investigator

TANAKA KEN  山梨県立大学, 人間福祉学部, 講師 (50713533)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords北海道 / 言語障害 / 教員養成 / 研究会 / 専門職 / 学習コミュニティ / 多職種連携 / ことばの教室 / 研修 / 専門職の学習共同体 / コミュニティ / ネットワーク組織 / 言語障害特殊学級 / 金沢大学教育学部 / 言語障害教育教員養成課程 / 障害のある乳幼児 / 幼児ことばの教室 / 障害乳幼児 / 専門職養成
Outline of Final Research Achievements

The goals of this study were to reveal the actual condition and social functions about the training and professional development about specialty improvement of the person in charge of the support for children with disabilities. In addition, this study analyzed significance of the training and professional development.
It became clear from the study result that the advanced support system was maintained in Hokkaido. One of the reasons A possibility that the training in Hokkaido university of education was charged with the big role. Furthermore, two professional development communities contributed to professional specialty improvement.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日の日本において特別なニーズを有する子どもへの支援における専門職養成および多職種連携の必要性が指摘される中、本研究は歴史的文脈においても専門職養成における大学の役割や多職種が組織を超えて学び合う場の社会的機能を事例検討から例証した。この研究結果は専門職養成および多職種連携における大学の役割および学習コミュニティの意義を事例検討を通じて限定的ではあるが実証的に示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「札幌市立大通小学校言語治療教室」設置における市民・議会・行政の協働とその特質2018

    • Author(s)
      田中謙
    • Journal Title

      人間教育と福祉

      Volume: 7 Pages: 31-46

    • NAID

      40022276403

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 北海道「ことばの教室」の展開過程における真駒内養護学校言語治療教室の社会的機能の特質―言語障害児とその保護者への支援機能と教師教育機能に着目して―2018

    • Author(s)
      田中謙
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報

      Volume: 14 Pages: 54-63

    • NAID

      130007793245

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後日本における言語障害教育教員養成および教師教育の歴史的展開過程―「ことばの教室」の発展と地域性との関連から―2017

    • Author(s)
      田中謙・瀧澤聡
    • Journal Title

      山梨県立大学人間福祉学部紀要

      Volume: 12 Pages: 39-57

    • NAID

      120006800588

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 北海道における「ことばの教室」制度確立のメカニズムと組織特性―札幌市立大通小学校言語治療教室を事例とした組織社会学的検討―2018

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語障害児支援の歴史における北海道言語障害研究会の役割と機能―地域社会学におけるコミュニティ論の視座から―2018

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本学習社会学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後日本における言語障害教育教員養成の歴史的変遷―北海道教育大学言語障害児教育教員養成課程(臨時)の設置を事例として―2017

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 言語障害児支援の歴史における北海道言語障害児教育研究協議会の展開過程とその特質―「専門職の学習共同体」概念による分析―2017

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本学習社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後日本における言語障害児教育教員養成課程の歴史的変遷2016

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 障害児保育2018

    • Author(s)
      久保山茂樹、小田 豊、田中 謙、太田 容次、差波 直樹、園川 緑、工藤 ゆかり、認定こども園こどもむらさくらのもり、氷見 登弓、久保田 智裕、認定こども園こどもむら栗橋さくら幼稚園、片瀬のぞみ幼稚園、加藤 志保、齋藤 寛子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      光生館
    • ISBN
      9784332701934
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi