• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The School History of Shiranoe School for Handicapped

Research Project

Project/Area Number 16K21302
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Special needs education
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

Yukimaru Takehiko  大分大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (60614930)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords養護学校 / 学校設置 / 分離教育 / 特殊教育 / 定型化 / 病弱・身体虚弱教育 / 障害児教育史 / 病弱教育 / 戦後教育史 / 学校教育法 / 財政負担 / 規格化 / 補助金 / 学校制度
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to reveal the school history of Shiranoe school for the handicapped at Moji city during 1950-1962 focusing on the change of school type in 1953 and 1957, and that impact for education in the school.
As a result, two points were clarified. First, the factor of change of school type was the establishment of the law of national grant for compulsory education expenditure in 1952 and the law of special measures for the development of public schools for the handicapped in 1957. Second, the characteristic institution and practices in Shiranoe school for the handicapped at Moji city was continued during 1950-1962.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究が明らかにしたのは戦後の学校の定型化プロセスの一部である。戦後初めて設置された公立養護学校である門司市立白野江養護学校は,分離就学を予定されてしない,極めて特徴的な制度のもとで実践を行っていた。財政上の問題に起因して対象校は小学校~養護学校と校種を変更させるが,その中でも上記の制度と実践は維持されていた。このことから,1962年頃まで養護学校の定型はなく一定の自由さを保持し,多様な機能を果たすことが可能であったと考えられる。そしてこれ以降,分離就学を前提とする学校の定型化・収束化が進んだものと推測される。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] インクルーシブ教育から見た教育制度分析の現状と課題2018

    • Author(s)
      雪丸武彦
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 25 Pages: 174-178

    • NAID

      130008103064

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 共生時代における障害のある者と障害のない者の「教育機会の均等」 : 就学制度の変更と課題2016

    • Author(s)
      雪丸武彦
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 23 Pages: 20-38

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教育制度は人を幸せにしてきたか? インクルーシブ教育から見た教育制度分析の現状と課題2017

    • Author(s)
      雪丸武彦
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育のための法学(第2版)2020

    • Author(s)
      篠原清昭編著(雪丸武彦分担)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育課程エッセンス ―新学習指導要領を読み解くためにー2019

    • Author(s)
      元兼正浩監修(雪丸武彦分担)
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      花書院
    • ISBN
      4865611711
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育制度を支える教育行政2019

    • Author(s)
      汐見 稔幸、奈須正裕、青木 栄一
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623085392
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi