• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development Research on an Interactive e-Portfolio Module that deepens Foreign Students' Reflection

Research Project

Project/Area Number 16K21342
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Learning support system
Foreign language education
Research InstitutionKumamoto University (2018-2020)
J. F. Oberlin University (2016-2017)

Principal Investigator

KAI AKIKO  熊本大学, 教授システム学研究センター, 特定事業研究員 (80646365)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学習環境デザイン / eポートフォリオ / リフレクション / 自己主導型学習 / 日本語教育 / 自己調整学習 / 学習支援システム / 自己主導学習 / 学習者オートノミー / 教育工学 / 外国語(日本語) / eポートフォリオ / 自律学習 / 外国語(日本語)
Outline of Final Research Achievements

To solve the problem of insufficient support for international students who experience difficulties in setting learning goals in their daily lives outside the classroom, a system using a communication application has been developed to record their daily use of Japanese. The system encourages learners to log events and facilitates lower-level reflection, so that the data can be used for learners' own reflections as well as for learning consultations. It was suggested that the pseudo-dialogue with “REFLECTION-BOT,” which integrates the advantages of both the dialogue method and the journal-style method, works efficiently, at least when promoting recordings in the lower levels of reflection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自律学習においては,特に学習目標の設定時に支援が必要されるが,教員には個々の学習者との十分な対話時間の確保が困難な実情がある.本システムは,留学生にとって身近で慣れたインタフェースで記入に対する心理的障壁を取り除くことを意図し設計しており,原則としては学習者の自律性を尊重し,能動的な記入を期待する姿勢は保持しつつも記入忘れを防ぐための通知機能を有することに他のシステムにはない特徴がある.本システムを用いた自律学習支援手法は留学生以外にも広い範囲で応用が可能である.

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Design and Implementation of a Supporting System for Encouraging Low-Level Reflection with Interactive Recording in Japanese Using Experiences2020

    • Author(s)
      甲斐 晶子、松葉 龍一、合田 美子、和田 卓人、鈴木 克明
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 4 Pages: 330-335

    • DOI

      10.14926/jsise.37.330

    • NAID

      130007921468

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-10-01
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語使用に関する低次段階のリフレクション記録システム「REFLECTION-BOT」の設計と実装2020

    • Author(s)
      甲斐晶子,松葉龍一,合田美子,和田卓人,鈴木克明
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Research Trends of Instructional Design in Japan (2003-2018)2019

    • Author(s)
      高橋暁子・杉浦真由美・甲斐晶子・冨永敦子
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: 3 Pages: 253-265

    • DOI

      10.15077/jjet.43025

    • NAID

      130007798125

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Design and Development of a Japanese Pattern Drill System “PASSIVE-FORM PRACTICE” with the Smart Speaker2019

    • Author(s)
      甲斐晶子,松葉龍一,合田美子,和田卓人,鈴木克明
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 36 Issue: 3 Pages: 203-208

    • DOI

      10.14926/jsise.36.203

    • NAID

      130007674539

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2019-07-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スマートスピーカーを用いた日本語パターンドリルシステム「受身の練習」の設計と実装2019

    • Author(s)
      甲斐 晶子,松葉 龍一,合田 美子,和田 卓人,鈴木 克明
    • Journal Title

      教育システム情報学会論文誌

      Volume: 36

    • NAID

      130007674539

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習者の興味に適応した言語使用場面の提示が学習意欲に及ぼす影響 -独学者が日本語オープン教育リソースに関連性を見出すための支援-2018

    • Author(s)
      甲斐晶子
    • Journal Title

      桜美林論考 言語文化研究

      Volume: 9 Pages: 33-42

    • NAID

      120006463462

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 気づきと記録を促す自己主導型学習支援チャットボットシステム「Reflection-Bot」:汎用化に向けた質問機能 の拡張と応用可能性の検証2021

    • Author(s)
      甲斐晶子、松葉龍一、合田美子、和田卓人、鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会(第38回大会)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語使用の振り返りを促す「REFLECTION-BOT」の専門家レビュー2020

    • Author(s)
      甲斐晶子、松葉龍一、合田美子、和田卓人、鈴木克明
    • Organizer
      第45回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 動機づけの観点からみた「REFLECTION-BOT」の評価2020

    • Author(s)
      甲斐晶子・松葉龍一・合田美子・和田卓人・鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日常生活における言語使用を学習目標設定につなげる リフレクション支援ツール「REFLECTION-BOT」の形成的評価2019

    • Author(s)
      甲斐晶子・松葉龍一・合田美子・和田卓人・鈴木克明
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 言語使用に関する省察促進を目的とした対話型入力ツールの設計と実装2019

    • Author(s)
      甲斐晶子・松葉龍一・合田美子・和田卓人・鈴木克明
    • Organizer
      CASTEL/J(日本語教育支援システム研究会)2019年度国際大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 留学生が日常生活における日本語使用を振り返ったときに 強く印象に残っている接触場面は何か2018

    • Author(s)
      甲斐晶子,松葉龍一,合田美子,鈴木克明
    • Organizer
      第43回教育システム情報学会全国大会(北星学園大学)発表論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 受身形転換練習のためのスマートスピーカー(Alexa)用機能の開発2018

    • Author(s)
      甲斐晶子,松葉龍一,合田美子,鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会発表論文集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 助詞へのフォーカスを促す日本語自律学習支援システム2017

    • Author(s)
      甲斐晶子
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回全国大会(島根大学) 発表論文集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生のリフレクションの深化を促す対話モデルの検討2017

    • Author(s)
      甲斐晶子, 松葉龍一
    • Organizer
      教育システム情報学会 第42回全国大会(北九州国際会議場) 発表論文集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] LINE BOT APIを用いた留学生のための対話型eポートフォリオ・モジュールの設計2016

    • Author(s)
      甲斐晶子,根本淳子,松葉龍一,合田美子,和田卓人,鈴木克明
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2016年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      千歳科学技術大学(北海道千歳市)
    • Year and Date
      2016-07-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi