• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study on Popularized University and "Specialized Training Collagecally Things"

Research Project

Project/Area Number 16K21385
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Education
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

TAKIMOTO Chika  東海大学, 九州教養教育センター, 講師 (10585011)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords専門学校 / 大学 / 大衆化 / 青年期教育 / 職業教育 / 大学の大衆化 / 専門職大学 / 専門学校化 / 高等教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, I examined the relationship between a popularized university and a specialized training collages, using the concept of "Specialized Training Collagecally Things" as a clue. The following points have become clear in this study.
First of all, the mainstream opinion was that the difference between popularized university and specialized training collages was due to the presence or absence of liberal arts education. Second, with regard to the difference between universities and specialized training collages, the policy is focusing on the presence or absence of vocational practical applicability. Third, a new higher education institution, a professional university, can be said to be a university whose function has been restricted based on "vocational practical applicability".
There are many unclear points about the concept of "vocational practical applicability" that became clear in this research, and it is an issue to be considered in the future.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、高等教育に関する研究は増加傾向にあるが、依然として、対象は大学に集中しており、専門学校を対象とした研究は多くはない。そのような中で、本研究は、これまで十分に検討されてこなかった「大衆化した大学」と「専門学校」について検討を行ったことに意義がある。本研究は、専門学校教育研究を行う代表者によって、大学と専門学校の比較を行っており、実質的な検討を行うことができたといえる。
特に、研究期間中に制定された「専門職大学」制度について、本課題で追求すべきテーマとして位置付け詳細な検討が行えたことは大きな成果である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 専門職大学制度の特徴と今後の展望 : 職業教育を行う高等教育機関としての課題をめぐって (特集 専門職大学について考える)2018

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      技術教育研究

      Volume: 77 Pages: 9-13

    • NAID

      40021681027

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 専門職大学の制度化とその教育の課題 : 専門学校の一条校化と高等教育における職業教育の体系化 (小沢修司教授退職記念号)2018

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      福祉社会学研究

      Volume: 18 Pages: 149-160

    • NAID

      40021505713

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 専門職大学の動向2018

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      技術と教育

      Volume: 529 Pages: 10-16

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 専門職大学の制度化とその教育の課題ー専門学校の一条校化と高等教育における職業教育の体系化ー2018

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      福祉社会学研究

      Volume: 18 Pages: 146-160

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 正統的周辺参加論の再検討ー学校教育への適用をめぐってー2017

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      福祉社会学研究

      Volume: 17 Pages: 79-92

    • NAID

      40021131312

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学生の成長をうながす地域社会と多様な『大人』 ―南阿蘇「学生村」における学生の学び―2019

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本大学評価学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門職大学の法制化とその課題-高等教育段階における新たな職業教育機関としての位置づけをめぐって-2018

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本産業教育学会第59回大会シンポジウム「高等職業教育とは何か」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門学校における職業教育と専門職大学制度-高等教育段階における職業教育・キャリア教育-2018

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本産業教育学会若手研究者部会公開研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門学校教育の現状と専門職大学の動向2017

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      技術教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校教員の「職業的アイデンティティ」と専門職性ー認知的徒弟制と正統的周辺参加論を手がかりにー2016

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      帝京大学(東京)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 現代教育の基礎理論2018

    • Author(s)
      南新 秀一、鋒山 泰弘、吉岡 真佐樹
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623082834
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新時代のキャリア教育と職業指導2018

    • Author(s)
      佐藤 史人、伊藤 一雄、佐々木 英一、堀内 達夫、杉浦 健、鈴木 晴久、瀧本 知加、西 美江、朴 雪梅、本庄 麻美子
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      法律文化社
    • ISBN
      9784589039538
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi