A Study of Development and Application of Accelerated Motion Experiments Support Software Using Smart device
Project/Area Number |
16K21409
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
Science education
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Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 物理教育 / スマートデバイス / 課題解決型学習 / アクティブラーニング / アクティブ・ラーニング / e-learning / スマートフォン / 加速度運動実験 / 加速度運動 / 教育工学 / 科学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
To provide more flexible lesson times, we developed the Accelerated motion Experiments Support software and experimental system in our previous research. To verify the effectiveness of the experimental system, we observed students conducting experiments using the system. This research reports newly implemented functions for displaying mechanical energy and improving operability. We show example applications using these functions: accelerated motion on a horizontal rail, and experiments involving mechanical energy. In the experiments on a horizontal rail, learning comprehension tests find that the level of understanding of the basic concepts of acceleration and forces has increased after the experiments. In the experiments on mechanical energy, we propose an advanced experiment in which students solve problems related to mechanical energy and work. Questionnaire results indicate that the system is easy to operate and promote active participation in the experiments.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
平成31年に告示された新学習指導要領では,問題解決型学習をはじめとするアクティブラーニングの視点での教育改善が求められている。問題解決型学習を物理実験に取り入れる場合,実験時間の長時間化や実験装置のコストに関する問題を無視できない。本研究課題で開発したソフトウェアは,近年,低価格化が著しいスマートデバイスをプラットフォームにしており,かつ物理実験(力学)で対象とする物理量をグラフ化することが可能である。得られたグラフや測定量を基にした問題解決を図る実験に本ソフトウェアは役立つものと考えられる。したがって,本研究の成果は,アクティブラーニングを物理において実施するにあたり,重要な方法となりうる。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)