• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of generation process of sense of self ownership in human computer interaction

Research Project

Project/Area Number 16K21421
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Human interface and interaction
Entertainment and game informatics 1
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Watanabe Keita  明治大学, 総合数理学部, 専任准教授 (30589297)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords自己帰属感 / 身体所有感 / GUI / 視線計測 / HCI / 運動主体感 / カーソル / SoO / SoA / ダミーカーソル実験 / 自己知覚 / アイトラッカー / 周辺視 / インタラクション / アウトリーチ
Outline of Final Research Achievements

We constructed a dummy cursor experiment for understanding generation process of sense of self ownership in human computer interaction. We constructed and tested environments for eye measurement experiments, delay conditions and passive conditions. In addition, we developed and evaluated an algorithm for the movement of a dummy cursor that is more suitable for experiments. We also developed and evaluated an algorithm for the movement of the dummy cursor that is more suitable for the experiment. The present study revealed that the process of sense of self ownership involves the use of peripheral vision. It was also found that one's own cursor could be identified even in passive conditions. These results suggest that synchronization, rather than active or passive, is important for the generation of sense of self ownership

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、パソコンやスマートフォンにおけるGUI操作時の身体的な連続性の設計に貢献する。周辺視が自己帰属感の生起に影響することは、たとえばマウスカーソル以外の背景部分であっても自身の操作に連動することで、そのデバイスが自身の身体拡張となるような感覚を与えられる可能性を意味する。デジタルスクリーン上における操作のデザインの基礎理論として貢献できるだろう。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2017 Other

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Sense of self-ownership and interface design2017

    • Author(s)
      渡邊 恵太
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Psychonomic Science

      Volume: 36 Issue: 1 Pages: 117-118

    • DOI

      10.14947/psychono.36.20

    • NAID

      130006247246

    • ISSN
      0287-7651, 2188-7977
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ダミーカーソル環境における受動操作時の自身のカーソル特定と実験システムの構築2019

    • Author(s)
      佐藤大輔, 相澤 裕貴, 渡邊恵太
    • Organizer
      第 24 回日本バーチャルリアリティ学会大会論文集 (VRSJ2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ダミーカーソル環境における動的視野制限法を用いた自身のカーソル探索時の視野範囲調査2019

    • Author(s)
      相澤裕貴, 渡邊恵太
    • Organizer
      第 24 回日本バーチャルリアリティ学会大会論文集(VRSJ2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ダミーカーソル環境におけるアイトラッカーを用いた自身のカーソル発見プロセスの調査2019

    • Author(s)
      相澤裕貴, 渡邊恵太, 樋口文人.
    • Organizer
      第181回ヒューマンコンピュータインタラクション研究会(HCI)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ダミーカーソルアルゴリズムがもたらす自身のカーソル発見への影響調査2019

    • Author(s)
      相澤裕貴,渡邊恵太
    • Organizer
      第184回ヒューマンコンピュータインタラクション研究会(HCI)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ダミーカーソル環境におけるアイトラッカーを用いた自身のカーソル発見プロセスの調査2019

    • Author(s)
      相澤 裕貴 樋口 文人 渡邊 恵太
    • Organizer
      第181回ヒューマンコンピュータインタラクション研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 明治大学 渡邊恵太研究室 「インタラクションの現象学 人間の輪郭、世界体験の変容」

    • URL

      http://www.ntticc.or.jp/ja/exhibitions/2016/os2016-rd-watanabe-keita-laboratory/

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi