Project/Area Number |
16K21452
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Cognitive science
Experimental psychology
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Research Institution | Kanagawa University (2017-2019) Shizuoka Institute of Science and Technology (2016) |
Principal Investigator |
Matsunaga Rie 神奈川大学, 人間科学部, 准教授 (70399781)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 音楽知覚 / 調性知覚 / 調性スキーマ / 文化差 / 発達過程 / バイミュージカル / 発達差 / 音楽認知 / 発達 / 文化 / ニューラルネットワークモデル / 音楽発達 / 敏感機 / 調性的体制化 / 実験心理学 / 音楽認知発達 |
Outline of Final Research Achievements |
Tonal schemata are fundamental to music perception. How do listeners acquire tonal schemata? Previous studies have shown that tonal schemata are acquired though mere exposure to culture-specific music, but the details of acquisition process are still unknown. In this study, I focused on influences of culture and age on tonal schemata acquisition process, and then I have provided two findings:(1) Despite advances in the globalization of Western music, cultural differences in tonal perception are more diverse and distinctive than previously believed; (2)Japanese children begin to internalize the Western tonal schema at age seven and then become bi-musicals by acquiring the Japanese tonal schema at age nine.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義は次の2点にまとめられる。1点目は,現在までの文化比較研究は「文化が違えば知覚する調性も違う」という単純な相対論に陥っていたのに対し,本研究は幅広い文化を対象に調性知覚を比較し,文化間でどの程度異なるのか(同じか)を定量的に示した実験データを提出した点である。2点目は,調性知覚スキーマの獲得過程に関する従来の知見は欧米人(西洋モノミュージカル)に偏っていたのに対し,本研究は,非西洋音楽文化で,かつ,バイミュージカルな聞き手による調性スキーマ獲得過程の現象を初めて報告した点である。
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