• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Instructional design based on authentic learning that enhances the usefulness of science and the construction of a collaborative examination system

Research Project

Project/Area Number 16K21478
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Science education
Research InstitutionKyoto Notre Dame University

Principal Investigator

OGAWA Hiroshi  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 准教授 (90755753)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords真正の学習 / 中学校理科 / 高等学校理科 / 科学や理科学習に対する態度 / 協働検討システム / 真正の学習論 / 高等学校生物基礎 / 単元デザイン / 科学の有用性 / 教科教育学 / 科学教育 / 理科教育学
Outline of Final Research Achievements

We developed and practiced science units based on authentic learning in lower secondary school and upper secondary school. In addition, questionnaire surveys were conducted to verify the effectiveness. The results clearly show that authentic learning is effective in improving students' attitudes toward science and science learning.
In this study, a collaborative examination system for researchers and practitioners was established.
Slack, a team communication tool, was adopted as a web-based collaborative examination system, and we were able to utilize it. It was user-friendly as a platform for both researchers and practitioners to create lessons.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理科嫌いなど、科学や理科学習に対する態度が学年進行につれて低迷していることが日本の理科教育の問題である。本研究では、この問題点に対して、実社会や実生活との関連を志向する真正の学習論に着目して、中学校、高等学校理科を対象に単元開発・実践を試みた。その結果、科学や理科学習に対する態度の改善に有効であることが明らかとなった。また、効果的な授業づくりのために、研究者と実践者が協働できる環境として、「協働検討システム」を構築し、その有用性を確認した。
本研究の成果は、現在、日本の理科教育が抱える問題点を解決する1つの提案になったことから学術的・社会的意義は大きいと考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 子どもたちの科学や理科に対する意識を涵養するために:真正の学習に着目した単元デザイン2020

    • Author(s)
      小川博士
    • Journal Title

      小学校理科通信 Copa

      Volume: 2020年春号 Pages: 8-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Science Unit Design and Practice in Lower Secondary School Based on Authentic Learning that Focuses on Relevance to Society and Everyday Life: Improvements of Students’ Attitudes to Science and School Science2019

    • Author(s)
      小川 博士, 髙林 厚志, 池野 弘昭, 竹本 石樹, 平田 豊誠, 松本 伸示
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 59 Issue: 3 Pages: 345-356

    • DOI

      10.11639/sjst.18036

    • NAID

      130007631861

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-03-25
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学びに向かう力・人間性を含む資質・能力を育てるための単元デザイン-真正の学びに着目して-2019

    • Author(s)
      小川博士
    • Journal Title

      初等理科教育

      Volume: 51(6) Pages: 7-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 基礎的・汎用的能力育成のための理科授業における人材活用とその評価に関する研究2018

    • Author(s)
      竹本石樹、伊藤啓太、小川博士、原田年康
    • Journal Title

      浜松学院大学教職センター紀要

      Volume: 7 Pages: 15-26

    • NAID

      120006529600

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 科学系専門家と連携した理科授業が児童の情意に与える効果-小学校第5学年理科「天気の変化」及び「物の溶け方」を事例に-2017

    • Author(s)
      小川博士、新村和弥、鈴木啓二、平田豊誠、松本伸示
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学心理学部・大学院心理学研究科 研究紀要プシュケー

      Volume: 第16号 Pages: 13-24

    • NAID

      40021473181

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 生物分野における、生徒の目的意識を向上させるための授業展開の工夫-中学校第3学年「生命の連続性」の実践から-2017

    • Author(s)
      新村和弥、小川博士、鈴木啓二
    • Journal Title

      こども教育研究

      Volume: 第2号 Pages: 11-20

    • NAID

      120006542865

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 真正の学習論に依拠した高等学校生物基礎の単元開発・実践が科学や理科学習に対する態度に与える効果:「健康」の文脈を導入した「生物の体内環境と維持」を事例として2019

    • Author(s)
      小川博士、竹内裕二、平田豊誠、竹本石樹
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会(静岡大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校理科におけるクリッカーを用いた協同的な学び-理科の資質・能力を育成する取り組みとしての効果に着目して-2018

    • Author(s)
      高橋信幸,小川博士,山川真由,松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会(岩手大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校理科におけるクリッカーシステムを用いた協同的な学びが理科学習に与える影響2018

    • Author(s)
      高橋信幸,小川博士
    • Organizer
      第44回全日本教育工学研究協議会全国大会 川崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科「電流と磁界」における実生活との関わりを実感させる授業が生徒の情意に与える効果2017

    • Author(s)
      高林厚志、小川博士、池野弘昭
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会(福岡大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The Effect of Authentic Learning in Elementary Science Classes: A Case Study in the Sixth-Grade Class of the Burning2016

    • Author(s)
      Hiroshi OGAWA, Toyosei HIRATA, Shinji MATSUMOTO
    • Organizer
      International Conference of East-Asian Association for Science Education
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-08-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生物分野における生徒の目的意識を向上させるための授業展開の工夫:中3「生命の連続性」の実践から2016

    • Author(s)
      新村和弥,小川博士,鈴木啓二
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回東海支部大会
    • Place of Presentation
      名古屋女子大学(愛知県名古屋市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi