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Attempt to model route choice behavior and propose optimal routes under pedestrian conditions and environmental conditions

Research Project

Project/Area Number 16K21513
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Town planning/Architectural planning
Clothing life/Dwelling life
Research InstitutionSetsunan University

Principal Investigator

SAKAKI AI  摂南大学, 理工学部, 准教授 (60581311)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords最適経路 / 経路選択 / 歩行者 / GIS / VR / 歩行経路選択要素 / 最適歩行経路 / 全天球画像 / 深層学習 / ヘッドマウントディスプレイ / 非接触型ファシリテート / 経路提案 / AHP法 / ダイクストラ法 / 最適経路提案 / 重要度 / 都市計画・建築計画 / 地理情報システム(GIS) / 可視化
Outline of Final Research Achievements

Pedestrian navigation systems provide "shortest route" information with an emphasis on efficiency.However, the "shortest route" does not necessarily mean the "optimal route" for all people, and it is considered necessary to provide more detailed route information.
In this studr, In order to obtain knowledge that contributes to the provision of "optimal route" information that takes into account diverse pedestrians and environments, route selection behavior was modeled using the AHP method, and method for proposing optimal routes was developed.To further explore the possibility of wide-area deployment, efficient information collection methods and route evaluation methods were investigated.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多様な歩行者条件×環境条件に基づくシナリオを設定して,住宅地や観光地など3地域を対象に最適経路を求めた.その結果,たとえば夏季の観光地において,観光に加えて快適性を重視する歩行者の最適経路は,他の経路に比べて総距離が約1割増加したが,全体の約7割は日影を歩いて観光できる経路であった.これにより経路の増加を1割程度に抑えながら多様な歩行者の嗜好に合わせて最適経路を提案できることを明らかにした.
そして本手法の広域展開を目指し,歩行経路の情報を効率よく収集できるアプリ等を開発し,ビデオ通話機能を用いた遠隔ファシリテートによる歩行実験手法を試行してコロナ禍でも実施できる新たな歩行実験手法を示した.

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2022 2019 2017

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 地域の歴史と防災知識を学ぶまちあるきゲームの開発 ~ロケーション型 AR アプリ CERD-AR を活用して~2022

    • Author(s)
      新井千夏,榊愛
    • Organizer
      日本災害情報学会 第24 回学会大会 予稿集
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 雨天時の快適な歩行のための雨避け歩行空間ネットワーク データ作成の試み2019

    • Author(s)
      榊愛, 髙橋玲奈
    • Organizer
      2019年度日本建築学会大会(北陸)学術講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 個人の嗜好を考慮した最適歩行経路提案のための基礎的研究-歩行者の経路選択に影響する要素と条件の抽出および重要度の算出-2017

    • Author(s)
      榊愛
    • Organizer
      第40回 情報・システム・利用・シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

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