• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical researches of impacts of mergers on low cost carriers

Research Project

Project/Area Number 16K21540
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Economic policy
Management
Research InstitutionKyushu Sangyo University (2017-2018)
Fukuyama Heisei University (2016)

Principal Investigator

ASAHI Ryota  九州産業大学, 商学部, 准教授 (10712359)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords低費用航空会社 / 合併 / 買収 / 航空会社 / LCC / アメリカン / USエア / 低費用航空会社(LCC) / サウスウエスト / エアトラン / 航空産業 / 合併・買収
Outline of Final Research Achievements

The objective of this research is to analyze impacts of recent mergers and acquisitions on full service carriers (FSCs) and low cost carriers (LCCs). We have four findings. First, FSCs which form a merger with other airlines do not necessarily set anti-competitive prices. Second, LCCs which buy other airlines may not necessarily set competitive prices. Third, FSCs which face rivals' mergers and acquisitions tend to behave conclusively. Forth, LCCs which face rivals' mergers and acquisitions set competitive prices. Many previous studies supposed that lots of airlines set collusive prices after M&As. These results may imply that it becomes easier for impacts of M&As to change by the market environment than before.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義については、合併・買収の研究に、LCCを考慮した点である。これまでの研究がLCCを考慮していなかった中で、合併・買収を行ったLCCおよび競争相手の合併に直面したLCCの行動について示唆をもたらした点について意義があったと考えられる。
社会的意義は、LCCの役割についてインプリケーションを示したことである。LCCが格安運賃を設定し続ける航空会社という認識もある中で、競争において有利な立場となれば、LCCも自社の利益につながる運賃設定行動をする可能性が高いことが示唆されている。このことは、競争政策や需要喚起策の中でLCCの役割を期待する際に、注意が必要であることを示している。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 航空会社合併の影響に関する考察 ―ユナイテッド・コンチネンタルのケース―2019

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Journal Title

      商経論叢

      Volume: 59 Pages: 1-10

    • NAID

      40021850141

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 低費用航空会社(LCC)の変化と地方における可能性2019

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Journal Title

      Kansai空港レビュー

      Volume: 483 Pages: 29-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 低費用航空会社との提携が及ぼす影響に関する一考察 ―アメリカン・ジェットブルーのケース―2018

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Journal Title

      商経論叢

      Volume: 59 Pages: 25-32

    • NAID

      40021701877

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] LCCが羽田空港でもっと増えたら便利になるのに、今はそれほど多くありません。なぜ羽田空港にLCCは少ないのでしょうか?2018

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Journal Title

      運輸と経済

      Volume: 78 Pages: 59-63

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Effects of Southwest Airlines’ entry and airport dominance2017

    • Author(s)
      Ryota Asahi and Hideki Murakami
    • Journal Title

      Journal of Air Transport Management

      Volume: 64 Pages: 86-90

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 航空会社の合併後の運賃設定行動に関する予備的考察―アメリカン・USエア合併を対象に―2017

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Journal Title

      商経論叢

      Volume: 58 Pages: 63-72

    • NAID

      40021427108

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 低費用航空会社の買収が競合航空会社に与える影響~サウスウエスト航空とエアトランのケース~2016

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Journal Title

      海運経済研究

      Volume: 50 Pages: 41-49

    • NAID

      40021023287

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 航空産業の規制緩和と変化2016

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Journal Title

      季刊 Nextcom

      Volume: 28 Pages: 28-37

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] LCCってなんですか?2016

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Journal Title

      運輸と経済

      Volume: 76 Pages: 96-100

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 合併買収による米国航空産業の変化について~市場集中度の観点から~2016

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Journal Title

      KANSAI空港レビュー2016年5月号

      Volume: 450 Pages: 24-27

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] LCC参入がマルチマーケットコンタクト効果に及ぼす影響に関する実証分析 -サウスウエスト参入のケース-2017

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Organizer
      第55回 土木計画学研究発表会・春大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] An Empirical Analysis of the Effect of Multimarket Contacts on US Air Carriers' Pricing Behaviors2016

    • Author(s)
      朝日亮太
    • Organizer
      日本海運経済学会
    • Place of Presentation
      神戸大学海事科学部深江キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi