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Effectiveness of narrative advertisement and practical proposal

Research Project

Project/Area Number 16K21546
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Social psychology
Research InstitutionChukyo University (2017-2018)
Kyushu Sangyo University (2016)

Principal Investigator

MASAYUKI TSUMURA  中京大学, 経営学部, 准教授 (60735223)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsイベントインデックスモデル / 物語広告 / 状況モデル / シュミレーション / 物語理解 / 広告効果 / テレビ広告 / 商学
Outline of Final Research Achievements

This study is about what kind of story elements are effective in narrative advertisement. As a result of review research and empirical analysis, as an important element in the narrative advertisement. 1. the similarity between the protagonist and the receiver, 2. the causality of the story, 3. the intentionality of the characters, 4. the composition of the story, 5. Spatial proximity, 6. temporal continuity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究はこれまで明らかとされていなかった、物語広告の効果的な要素についての研究である。
本研究は広告論の発展に貢献するに留まらず、多くの広告におけるクリエイティブにも応用できる。他にも重要な点として、例えば中小企業のWEBサイト上でのブランドストーリーや創業者物語などを掲載する際にも、どのような視点で物語を伝えればより良く伝わるかについて本研究の成果から導き出すことが出来る。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 物語広告における広告効果を高める構成要素 ―物語性尺度を中心に―2018

    • Author(s)
      津村将章
    • Journal Title

      現代経営研究

      Volume: 5 Pages: 1-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マーケティング・コミュニケーションにおける有用なクリエイティブ要素 ― 物語の観点から ―2018

    • Author(s)
      津村将章
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: 37 Pages: 54-76

    • NAID

      130007789918

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イベントインデックスモデルを用いたテレビ広告の分析2017

    • Author(s)
      津村将章・福田怜生
    • Journal Title

      広告科学

      Volume: 64 Pages: 21-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 物語が広報活動に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      津村将章
    • Organizer
      日本広報学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 物語的な意味生成と消費者行動への応用(ラウンドテーブル企画:物語マーケティングの展望)2018

    • Author(s)
      津村将章
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] マーケティング・コミュニケーション活動における物語の視点2017

    • Author(s)
      津村将章
    • Organizer
      日本商業学会 第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 物語広告の効果とクリエイティブ2017

    • Author(s)
      津村将章
    • Organizer
      日本商業学会 中部部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 物語構造が広告効果に与える影響2017

    • Author(s)
      津村将章
    • Organizer
      日本商業学会九州部会
    • Place of Presentation
      中村学園大学(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イベントインデックスモデルを用いた広告の分析2016

    • Author(s)
      津村将章、福田怜生
    • Organizer
      日本広告学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-10-14
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] イベントインデックスモデルを用いた物語広告の分析2016

    • Author(s)
      津村将章、福田怜生
    • Organizer
      日本広告学会関東部会
    • Place of Presentation
      千葉商科大学丸の内サテライトキャンパス(東京都千代田区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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