• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical research toward elucidation of the discrimination structure against the education of children put quarantined at the National Hansen's disease sanatoria under the Leprosy Prevention Law

Research Project

Project/Area Number 16K21565
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Special needs education
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

UNAI Kazufumi  常葉大学, 健康プロデュース学部, 准教授 (60546266)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsハンセン病 / 隔離 / 教育 / 差別 / らい予防法 / 「隔離 / 学校 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

As a result of this research, ① By drawing out the “isolation” of children involved in leprosy and the “lived history” of education, and by drawing out the individual and diverse experiences of patients, Focusing on multiplicity and differentiating a fixed victim image. (2) It was clarified that the education at the sanatorium was institutionalized as an exceptional measure based on a special law, which was separated from the compulsory education system for the general public, and even education at the sanatorium was "isolated". (3) Proposal of a methodology aimed at elucidating the discriminatory structure rather than accusing human rights violations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

①教育の課題としてハンセン病問題を位置づけた。療養所での教育の実際を明確にすることは,それまでの教育の歴史に新たな事実を加えることになる。また,教育の実際の特性とその具体的内容を提示することは,療養所の学校の機能と果たした役割の解明へとつながる。
②ハンセン病問題の構造解明に貢献した。「隔離」の構造について教育学の視点で解明するためのパースペクティブを提出し,ハンセン病問題における教育学の責任を実証的に明確化した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 現在進行形の問題解決のために 「人類の負の遺産」を参照し、その価値観を生かす(書評:清水寛著『太平洋戦争下の国立ハンセン病療養所:多麿全生園を中心に』新日本出版、2019年)2020

    • Author(s)
      宇内一文
    • Journal Title

      週刊読書人

      Volume: 3337 Pages: 3-3

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 施設や療養所の開放と解体は、当事者の解放をもたらしたか?―ハンセン病問題と「社会臨床」の試み―2019

    • Author(s)
      宇内一文
    • Journal Title

      社会臨床雑誌

      Volume: 26(2) Pages: 24-30

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ハンセン病療養所を「隔離の場」(アサイラム)から「生活の場」(アジール)へと換骨脱胎した入所者の集団的実践(書評:有薗真代著『ハンセン病療養所を生きる:隔離壁を砦に』世界思想社、2017年)2017

    • Author(s)
      宇内 一文
    • Journal Title

      週刊読書人

      Volume: 3199 Pages: 4-4

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ハンセン病問題における「子ども」の人権侵害を究明した先駆的研究の集大成」(書評:清水寛編著『ハンセン病児問題史研究:国に隔離された子ら』新日本出版、2016年)2017

    • Author(s)
      宇内一文
    • Journal Title

      週刊読書人

      Volume: 3174 Pages: 4-4

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ハンセン病にかかわる子どもの「隔離」と教育の差別構造の解明に向けた歴史研究の構想2017

    • Author(s)
      宇内一文
    • Journal Title

      人権教育研究

      Volume: 17 Pages: 79-100

    • NAID

      40021369404

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「生きてきた証を聴くこと/遺すこと:新しい関係性の構築の可能性を拓く」(書評:近藤真紀子監修/大島青松園編『大島青松園で生きたハンセン病回復者の人生の語り:深くふかく目を瞑るなり、本当に吾らが見るべきものを見るため』風間書房、2015年)2016

    • Author(s)
      宇内一文
    • Journal Title

      週刊読書人

      Volume: 3140 Pages: 4-4

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 施設や療養所の開放と解体は、当事者の解放をもたらしたか?―ハンセン病問題と「社会臨床」の試み―2018

    • Author(s)
      宇内一文
    • Organizer
      日本社会臨床学会第26回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ハンセン病にかかわる子どもの「隔離」と教育の差別構造の解明に向けた歴史研究の課題と方法2016

    • Author(s)
      宇内一文
    • Organizer
      日本人権教育研究学会第17回研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教職のための学校と教育の思想と歴史2018

    • Author(s)
      宇内一文編
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 哲学する保育原理2018

    • Author(s)
      伊藤 潔志
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      教育情報出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 障害のある先生たち (「障害」と「教員」が交錯する場所で)2018

    • Author(s)
      羽田野 真帆,, 照山 絢子, 松波 めぐみ
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      生活書院
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教職のための道徳教育2017

    • Author(s)
      内海﨑 貴子
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      4842917113
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教職のための教育原理(第2版)2017

    • Author(s)
      内海﨑 貴子
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      484291713X
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi