• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An anthropological study of "socially engaged art"

Research Project

Project/Area Number 16K21588
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Cultural anthropology
Art at large
Research InstitutionNational Museum of Ethnology

Principal Investigator

Nobori Kukiko  国立民族学博物館, 学術資源研究開発センター, 外来研究員 (50772258)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアート / 現代美術 / 参加 / 協働 / 贈与論 / 制作プロセス / 美術批評 / 社会的課題 / 制作過程 / 芸術の生成 / 譲渡不可能性 / 作品制作のプロセス / 現代アート / 芸術の自律性 / 社会的 / プロセス / 文化人類学 / 芸術諸学
Outline of Final Research Achievements

This study analyzes such art practices as socially engaged art and social practice that approach to various social issues. Based on the fieldwork of different projects held in Japan, Poland and the US, it proposes an anthropological methodology to analyze social art practice. Focusing on how collaborations and participations are realized in those practices, it points out that those elements are not only making art projects more democratic, but also make collaborators and participants to experience the process of making art, which has not ever been that explicit in conventional art objects. They understand how person and things interact and merge through the process. Such collaborative and participatory practices contributes to emphasize the gift aspect of art.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「社会的な問題」にアプローチするアート実践を取り上げた本研究の意義は、フィールドワークに基づいた人類学的な研究の方法論を提示した点と、それらの実践における「参加」や「協働」といった要素に焦点を当て、既存の「社会」や「芸術」の概念の再検討を行なった点にある。個別の事例を通して、民主的な手法としての「参加」や「協働」において何が目指され、実現されているのかを明らかにすることで、本研究は現代社会における商品/ギフトとしてのアートのあり方を贈与論の視点から分析した。それは「社会」と「芸術」という概念・実践の再考にもつながるだろう。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] アート作品の譲渡不可能性:参加型アートとその制作プロセス2021

    • Author(s)
      登久希子
    • Journal Title

      国立民族学博物館研究報告

      Volume: 45 Pages: 262-296

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] はじめに:協働/プロセスの人類学ー同時代のアートをめぐる省察から2021

    • Author(s)
      登久希子・兼松芽永
    • Journal Title

      国立民族学博物館研究報告

      Volume: 45 Pages: 237-260

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] はじめに・協働/プロセスの人類学ー同時代のアートをめぐる省察から2020

    • Author(s)
      登久希子・兼松芽衣
    • Journal Title

      国立民族学博物館研究報告

      Volume: 45 Pages: 237-260

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 文化戦争と芸術の自由2017

    • Author(s)
      登久希子
    • Journal Title

      年報カルチュラル・スタディーズ

      Volume: 5

    • NAID

      130007725599

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] リアル/オンラインにおける経験の違いを問うこと2021

    • Author(s)
      登久希子
    • Organizer
      日本アートマネジメント学会第22回全国大会2020
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] アートの制度批判再考:オルタナティヴ・スペース、社会的な実践2021

    • Author(s)
      登久希子
    • Organizer
      カルチュラルタイフーン2019(カルチュラルスタディーズ学会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「現代美術」の境界的領域:社会性を志向するアートについての一考察2021

    • Author(s)
      登久希子
    • Organizer
      日本文化人類学会第52回全国大会2018
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「参加型アート」の語り方2021

    • Author(s)
      登久希子
    • Organizer
      カルチュラルタイフーン2017(カルチュラルスタディーズ学会)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] アートマネジメントとフィールドワーク2021

    • Author(s)
      登久希子
    • Organizer
      日本アートマネジメント学会第18回全国大会2016
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] リアル/オンラインにおける経験の違いを問うこと2020

    • Author(s)
      登久希子
    • Organizer
      日本アートマネジメント学会第22回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アートの制度批判再考:オルタナティヴ・スペース、社会的な実践2019

    • Author(s)
      登 久希子
    • Organizer
      カルチュラルタイフーン 2019(カルチュラルスタディーズ学会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 現代美術の境界的領域2018

    • Author(s)
      登 久希子
    • Organizer
      日本文化人類学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「参加型アート」の語り方2017

    • Author(s)
      登久希子
    • Organizer
      カルチュラルタイフーン
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アートマネジメントとフィールドワーク2016

    • Author(s)
      登 久希子
    • Organizer
      日本アートマネジメント学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 現代美術の実践におけるエージェンシーのあり方2016

    • Author(s)
      登 久希子
    • Organizer
      日本文化人類学会全国大会
    • Place of Presentation
      南山大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] コロナ禍と協働的なアートのゆくえ

    • URL

      https://journal-oid.org/special-issue/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi