Project/Area Number |
16K21740
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Research Category |
Fund for the Promotion of Joint International Research (Home-Returning Researcher Development Research)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Economic theory
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
MUROOKA Takeshi 大阪大学, 大学院国際公共政策研究科, 准教授 (10796345)
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Project Period (FY) |
2017 – 2020
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
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Keywords | 行動経済学 / 産業組織論 / 消費者保護政策 / 競争政策 / ナイーブ |
Outline of Final Research Achievements |
This research project focused on the impact of psychological phenomena in economic settings , with a focus on industrial organization and consumer protection policies As a main result, I studied policies motivating consumers to make an active choice as a way to protect unsophisticated (i .e., naive) consumers. I investigated the optimal timing of such choice enhancing policies when a firm can strategically react to them . This result highlight s that such policies should be targeted in timing to the actual choice inefficiency.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
既存研究では、ナイーブな消費者を保護するために政府が新たに消費者の自発的な選択を促す政策を実施した場合、各企業の戦略(財の価格設定や契約条項など)は変化しないことが暗に仮定されていた。しかし、携帯電話やクレジットカードなどの市場では、各企業は実施された政策に対応し、戦略を変更する可能性がある。研究代表者は、企業が消費者の自発的な選択を促す政策に対し戦略を変える可能性がある場合において、政策を実施する望ましいタイミングを理論的に特徴づけた。これにより、行動経済学の学術的なフロンティアを進展させたとともに、現実の市場における新たな経済厚生および消費者保護政策への含意を導いた。
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