An empirical study of elderly drivers' risky driving behavior and traffic conflicts to analyze their accident causation
Project/Area Number |
17203038
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Social psychology
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Research Institution | Tezukayama University |
Principal Investigator |
RENGE Kazumi Tezukayama University, 心理福祉学部, 教授 (00167074)
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Project Period (FY) |
2005 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥31,330,000 (Direct Cost: ¥24,100,000、Indirect Cost: ¥7,230,000)
Fiscal Year 2008: ¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2007: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2006: ¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
Fiscal Year 2005: ¥13,260,000 (Direct Cost: ¥10,200,000、Indirect Cost: ¥3,060,000)
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Keywords | 高齢ドライバー / 運転パフォーマンス / 日常走行 / ハザード知覚 / インシデント / 交通コンフリクト / 運転者教育 / 有効性研究 / 確認行動 / 速度行動 / 自己評価 |
Research Abstract |
本研究では、高齢ドライバーの運転行動と交通コンフリクト分析を行い、高齢者向けの教育・支援システムの構築に向けた提言を行った。教習所走行と日常走行での確認行動や速度行動は関連していた。インシデントや交通コンフリクト分析では、状況変化への気づきの遅れと習慣性の急加減速が指摘された。加齢に伴ってハザード知覚能力の低下、特に潜在的ハザードと行動予測ハザード得点の低下を示した。教育効果の教育直後から一年後の持続性の検証を行った。
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Report
(5 results)
Research Products
(14 results)