The Research of Development and Use of the Evaluating Approaches of Science Education with Attaching Importance to Students'Learning History for Fostering Their Nature and Ability of Science
Project/Area Number |
17300247
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
HORI Tetsuo University of Yamanashi, 教育人間科学部, 教授 (30145106)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
MATSUBARA Shizuo 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (50132692)
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Research Collaborator |
市川 英貴 山梨県甲府市立湯田小学校, 教諭
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Project Period (FY) |
2005 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥7,280,000 (Direct Cost: ¥6,500,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,800,000 (Direct Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2005: ¥2,100,000 (Direct Cost: ¥2,100,000)
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Keywords | 学習履歴 / ポートフォリオ評価 / 構成主義 / OPPA / 資質・能力 / 理科学力 / 教育評価 / ポートフォリオ / 評価方法 |
Research Abstract |
資質・能力を育成するための教育評価方法としてOPPA(One Page Portfolio Assessment : 一枚ポートフォリオ評価法)を開発、その効果を検証。メタ認知などの能力の育成が可能になる方法の具体化と実践を実施。あらゆる学年段階で、またほとんどの教科の授業や学習の中に取り入れ可能なことも検証。また、学習者に自己評価を通して資質・能力の育成を図ろうとしているため、学ぶ意味や必然性、自己効力感を感得させることができることも明らかになった。
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Report
(5 results)
Research Products
(38 results)