Comparative study on dependence of "nature" on culture for improving science education
Project/Area Number |
17300251
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Kochi University |
Principal Investigator |
KAWASAKI Ken Kochi University, 教育研究部人文社会科学系, 教授 (00116451)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
OGAWA Masakata 神戸大学, 発達科学部, 教授 (80143139)
SUMIDA Manabu 愛媛大学, 教育学部, 准教授 (50315347)
OOTSUJI Hisashi 茨城大学, 教育学部, 准教授 (20272099)
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Project Period (FY) |
2005 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥8,800,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Fiscal Year 2005: ¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
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Keywords | 科学教育改革 / 科学教育の理念 / 非西欧世界 / 自然観 / 比較科学論 / 科学教育の理念構築 / 非西欧世界の科学教育 / 非西欧 / 比較科学 |
Research Abstract |
本研究は「理科教育改革」の指針として、理科の授業者がメタ言語に習熟することの重要性に光を当て、加えてメタ言語習熟のための戦略を具体的に提示した。この重要性と戦略は、"Any Language Can Be the Medium of Instruction of School Science, But…"と題して今夏SENSE Publisher より出版予定である(5.主な発表論文等〔図書〕の(1))。メタ言語とは言語について語る言葉であり、これは同時に世界観について語る言葉でもある。本研究の成果の中心は、メタ言語能力を教師が獲得することの重要性に光を当て、具体的に能力獲得の手順を示したところにある。
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Report
(5 results)
Research Products
(51 results)
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[Journal Article] Incommensurable But Explicable2006
Author(s)
Kawasaki, K.
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Journal Title
Proceedings of Eleventh Annual International Conference, Sultan Hassanal Bolkiah Institute of Education, Universiti Brunei Darussalam
Pages: 69-74
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Peer Reviewed
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