Acquisition of linguistic knowledge and the regulated factors
Project/Area Number |
17330142
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
OGURA Tamiko Kobe University, 大学院人文学研究科, 教授 (60031720)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
KUBOZONO Haruo 神戸大学, 人文学研究科, 教授 (80153328)
ITAKURA Shoji 京都大学, 文学研究科, 准教授 (50211735)
INABA Taichi 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (80176403)
SUETUSGU Akira いわき明星大学, 人文学部, 准教授 (40324892)
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Project Period (FY) |
2005 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥16,200,000 (Direct Cost: ¥15,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2008: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2007: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2006: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2005: ¥7,100,000 (Direct Cost: ¥7,100,000)
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Keywords | 言語発達 / マッカーサー乳幼児言語発達質問紙(CDI) / 単数・複数 / 幼児語・育児語の音韻論 / 共同注視 / 母親の働きかけ / 気質 / 育児語 / 韻律構造 / 単数-複数 / 認知的基盤 / CDIs妥当性 / 自己他者認知 / 幼児語の音韻構造 / 予測要因 / 言語 / CDIs / 複数認識 / 意図の理解 / 幼児語の韻律構造 |
Research Abstract |
第一に言語構造、養育環境(親の働きかけ、メディア環境、家族環境など)、個体要因(物理的世界の認知能力、社会的認知能力、気質、出産時情報など)の言語発達への影響を明らかにした。第二に親の報告から言語発達を測定するマッカーサー乳幼児言語発達質問紙の妥当性が実験と観察データから高いことを明らかにした。第三に言語構造の違い(複数の形態素の有無)が認知へ寄与するかどうか明らかにした。第四に大人の言語との比較を基調に、子供の言語を(i)非対称性、(ii)「幼児語」の音韻構造、(iii)アクセントの獲得、(iv)促音の出現、以上の4つの観点から明らかにした。
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Report
(5 results)
Research Products
(115 results)
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[Journal Article] How to build an intentional android2008
Author(s)
Itakura, S., Ishida, H., Kanda, T.,Shimada, Y., Ishiguro, H., & Lee, K.S.
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Journal Title
Infants' imitation of a robot's goal-directed actions. 13
Pages: 519-532
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[Journal Article] From Grammatical Number to Exact Numbers2007
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Sarnecka, B.W., Kamenskaya, V.G. ,YamanaY., Ogura,T. & Ydovina, Y.B.
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Journal Title
Early Meanings of One, Two, and Three in English, Russian, and Japanese. 55
Pages: 136-168
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[Journal Article] Does the conceptual distinction between singular and plural sets depend on language?
Author(s)
Li, p.,Ogura, T., Barner, D., Yang, S.,& Carey, S.
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Journal Title
Developmental Psychology, in press.
Pages: 0-0
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Author(s)
Lee, K.
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Journal Title
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Pages: 297-312
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Author(s)
田島信元
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Pages: 131-147
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