CRM and the Internet : Evaluation of Customer Segmentation Algorithms and Analysis of Browsing Behavior
Project/Area Number |
17510114
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
SUMITA Ushio University of Tsukuba, 大学院・システム情報工学研究科, 教授 (10236044)
|
Project Period (FY) |
2005 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,870,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2007: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2006: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2005: ¥2,100,000 (Direct Cost: ¥2,100,000)
|
Keywords | マーケティング / CRM / 識別手法 / 市場ライフサイクル / 顧客ロイヤルティ / 確率的数値解法 / EC(e-Commerce)サイト / リアルタイム / リコメンデーションエンジン / アクセスログデータ / 重要顧客 / リコール / 精度 |
Research Abstract |
顧客層をより精密に類型化し、購買前段階行動を反映する新たなマルコフ・モデルを確立した。ほぼ完璧な形で現実データに対する適応性を実現すると同時に、パラメーターの推定値そのものによって、顧客行動やブランド力を構造的に把握することを可能にした。本研究は、2005年度データ解析コンペティション社会人の部、最優秀賞(第1位)を受賞。さらに、2006年度日本オペレーションズ・リサーチ学会事例研究賞も受賞した。
|
Report
(5 results)
Research Products
(26 results)