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The Characteristics of Japanese Consumers and Localization and Globalization of Japanese Retail Corporations

Research Project

Project/Area Number 17530323
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

HESHIKI Tetsuo  University of the Ryukyus, 観光産業科学部, 教授 (60140977)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HIRANO Eiichi  学校法人中村産業学園・九州産業大, 商学部, 教授 (90274878)
Project Period (FY) 2005 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥4,300,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2005: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Keywords日本の消費者 / 地域的特質 / 日本小売企業 / グローバリゼーション / ローカリゼーション / グローバル・マーケティング / 日本市場 / 日本の小売企業 / 地域適応力 / IKEA
Research Abstract

研究成果の概要: 本研究では、小売業におけるマーケティング・サクセスは、現地適応力がキーとなっていることが明らかにされた。国内においては、九州と沖縄の消費者の地域的特質の相違から地域マーケティングの可能性が示唆された。さらに海外進出についても、チェーン化による標準化より、むしろ地域の特質にあわせてグローバリゼーションを進めることが成功要因であり、ローカリゼーションとグローバリゼーションが表裏一体となったマーケティングの実践が重要である。

Report

(5 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2009 2008 2007 2006

All Journal Article (2 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「博多マーケティングという構想 -「博多マーケティング論」構築に向けた試論-」2006

    • Author(s)
      平野英一
    • Journal Title

      商経論叢(九州産業大学) 第48巻第1号

      Pages: 133-154

    • NAID

      110007025518

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] スウェーデン人の豊かな消費生活の源泉に関する研究 -スウェーデンから日本は何を学ぶべきか-2006

    • Author(s)
      平野英一
    • Journal Title

      商経論叢(九州産業大学) 第47巻第2号

      Pages: 107-136

    • NAID

      110006604133

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 博多的ネーミングの特質と博多マーケティングの可能性2009

    • Author(s)
      平野英一
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第38回コンファレンス
    • Place of Presentation
      慶応大学ビジネススクール(日吉キャンパス)
    • Year and Date
      2009-06-27
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 地域マーケティング論の確立に関する考察-博多マーケティングという可能性-2008

    • Author(s)
      平野英一
    • Organizer
      日本商業施設学会(第7回全国大会)
    • Place of Presentation
      東京都中小企業大学校東京校
    • Year and Date
      2008-08-02
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 地域マーケティング論の確立に関する考察 -博多マーケティングという可能性-2008

    • Author(s)
      平野英一
    • Organizer
      日本商業施設学会(第7回全国大会)
    • Place of Presentation
      東京都中小企業大学校東京校
    • Year and Date
      2008-08-02
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 博多マーケティングという構想2008

    • Author(s)
      平野英一
    • Organizer
      日本商業学会九州・沖縄部会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2008-05-10
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] スウェーデン小売業研究へのイントロダクション2007

    • Author(s)
      平野英一
    • Organizer
      日本商業施設学会(第6回全国大会)
    • Place of Presentation
      龍華科技大学 台北
    • Year and Date
      2007-09-01
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] スウェーデン小売業研究へのイントロダクション2007

    • Author(s)
      平野英一
    • Organizer
      日本商業施設学会(第6回全国大会)
    • Place of Presentation
      龍華科技大学(台北、台湾)
    • Year and Date
      2007-09-01
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 博多マーケティングという構想2007

    • Author(s)
      平野英一
    • Organizer
      日本商業施設学会九州・沖縄部会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2007-07-21
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] スウェーデン小売業の現状と課題 -スウェーデン商業施設研究イントロダクション-2006

    • Author(s)
      平野英一
    • Organizer
      日本商業施設学会九州・沖縄部会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Year and Date
      2006-11-11
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Book] 『日本企業のグローバル・マーケティング』大石芳裕(編)2009

    • Publisher
      白桃書房
    • Related Report
      2008 Final Research Report

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Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

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