• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of a psycho-educational program to enhance children's social and emotional competence through the cooperation of school and family

Research Project

Project/Area Number 17530479
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

KOIZUMI Reizo  Fukuoka University of Education, 教育学部, 教授 (90195644)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KAGAWA Masahiro  福岡県公立小中学校, 教諭
TANAKA Nobuchika  福岡県公立小中学校, 教諭
TSUTSUMI Sayuri  福岡県公立小中学校, 教諭
MIYAHARA Noriko  福岡県公立小中学校, 教諭
Project Period (FY) 2005 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,420,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2006: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2005: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Keywords社会性 / 情動 / 心理教育プログラム / 児童・生徒 / 学校 / 家庭
Research Abstract

小中学生の問題行動の予防と好ましい社会性育成のために, 社会性と情動の学習(Social and Emotional Learning)のモデルとなる試行プログラムを作成し, 小中学校の教育に導入してその効果を検討した。その結果, 教科の学習等や学校行事と組み合わせて実施し, 保護者との計画的な連携・協力や保護者による評価を取り入れることによって, 社会性に関するいくつか側面で子どもの自己評価や教師による評価が向上することが明らかになった。

Report

(5 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2009 2008 2007 2006

All Journal Article (12 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 中学校の学校行事と関連づけた社会性と対人関係能力の向上-社会性と情動の学習(SEL)プログラムの活用による試行的実践-2009

    • Author(s)
      宮原紀子、小泉令三
    • Journal Title

      教育実践研究(福岡教育大学教育学部附属教育実践センター) 第17号

      Pages: 143-150

    • NAID

      40016660987

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校行事における家庭・保護者との連携に関する保護者評価の工夫事例2009

    • Author(s)
      小泉令三
    • Journal Title

      教育実践研究(福岡教育大学教育学部附属教育実践センター) 第17号

      Pages: 137-142

    • NAID

      40016660986

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校行事における家庭・保護者との連携に関する保護者評価の工夫事例2009

    • Author(s)
      小泉 令三
    • Journal Title

      教育実践研究(福岡教育大学教育学部附属教育実践センター) 17

      Pages: 137-142

    • NAID

      40016660986

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校の学校行事と関連づけた社会性と対人関係能力の向上-社会性と情動の学習(SEL)プログラムの活用による試行的実践-2009

    • Author(s)
      宮原 紀子, 小泉 令三
    • Journal Title

      教育実践研究(福岡教育大学教育学部附属教育実践センター) 17

      Pages: 143-150

    • NAID

      40016660987

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Journal Article] 効果的なボランティア学習のための単元構成の工夫事例-心理教育プログラムSELの活用を通して-2008

    • Author(s)
      堤さゆり、小泉令三
    • Journal Title

      教育実践研究(福岡教育大学教育学部附属教育実践センター) 第16号

      Pages: 137-144

    • NAID

      40016039584

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 効果的なボランティア学習のための単元構成の工夫事例-心理教育プログラムSELの活用を通して2008

    • Author(s)
      堤 さゆり・小泉 令三
    • Journal Title

      教育実践研究(福岡教育大学教育学部附属教育実践センター) 16

      Pages: 137-144

    • NAID

      40016039584

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会性と情動の学習(SEL)プログラムの強化・般化に関する試行的実践-教科等との関連づけ, 目標の個別化, 保護者との連記を通して-2007

    • Author(s)
      田中展史、小泉令三
    • Journal Title

      福岡教育大学心理教育相談研究 第11巻

      Pages: 73-81

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 小学生における社会性と情動の学習(SEL)プログラムの効果2007

    • Author(s)
      香川雅博、小泉令三
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第56号第4分冊

      Pages: 63-71

    • NAID

      40015405579

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 小学生における社会性と情動の学習(SEL)プログラムの効果2007

    • Author(s)
      香川 雅博, 小泉 令三
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 56・4

      Pages: 63-71

    • NAID

      40015405579

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会性と情動の学習(SEL)プログラムの強化・般化に関する試行的実践-教科等との関連づけ,目標の個別化,保護者との連記を通して-2007

    • Author(s)
      田中 展史, 小泉 令三
    • Journal Title

      福岡教育大学心理教育相談研究 11

      Pages: 73-81

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校中学年における社会性と情動の学習(SEL)プログラムの試行2006

    • Author(s)
      香川雅博、小泉令三
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第55号第4分冊

      Pages: 147-156

    • NAID

      40007387734

    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Journal Article] 小学校中学年における社会性と情動の学習(SEL)プログラムの試行2006

    • Author(s)
      香川 雅博, 小泉 令三
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 55・4

      Pages: 147-156

    • NAID

      40007387734

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童を対象とした「社会性と情動の学習」プログラムの縦断的検討2008

    • Author(s)
      田中展史、小泉令三
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生版自己有能感尺度作成の試み2008

    • Author(s)
      堤さゆり、小泉令三
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Related Report
      2008 Annual Research Report 2008 Final Research Report
  • [Presentation] Effects of Social and Emotional Learning program on junior high school students2008

    • Author(s)
      KOIZUMI REIZO
    • Organizer
      30th International School Psychology Association Colloquium 2009
    • Place of Presentation
      Utrecht、Netherlands
    • Year and Date
      2008-07-09
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Effects of Social and Emotional Learning program on junior high school students2008

    • Author(s)
      Koizumi, R.
    • Organizer
      30th International School Psychology Association Colloquium 2009
    • Place of Presentation
      Utrecht, Netherlands
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生における社会性と情動の学習プログラムの効果(3)-低学年対象のSEL(Social and EmotionalLearning)の実践-2007

    • Author(s)
      田中展史、小泉令三
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-16
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 小学生における社会性と情動の学習プログラムの効果(3)-低学年対象のSEL(Social and Emotional Learning)の実践2007

    • Author(s)
      田中 展史・小泉 令三
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-16
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Individual differences in the effects of Social and Emotional Learning program2007

    • Author(s)
      KOIZUMI REIZO、TANAKA NOBUCHIKA
    • Organizer
      29th International School Psychology Association Colloquium 2007
    • Place of Presentation
      Tampere、Finland
    • Year and Date
      2007-07-25
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Individual differences in the effects of Social and Emotional Learning program2007

    • Author(s)
      Koizumi, R., & Tanaka, N.
    • Organizer
      29th International School Psychology Association Colloquium
    • Place of Presentation
      Tampere,Finland
    • Year and Date
      2007-07-25
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生における社会性と情動の学習プログラムの効果(2)-高学年対象のSEL(Social and Emotional Learning)の実施-2006

    • Author(s)
      香川雅博、小泉令三
    • Organizer
      日本教育心理学会第48回総会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2006-09-17
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] Effects of Social and Emotional Learning program for Japanese children2006

    • Author(s)
      KOIZUMI REIZO、KAGAWA MASAHIRO
    • Organizer
      28th International School Psychology Association Colloquium 2006
    • Place of Presentation
      Hangzhou、China
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi