Comparative Research on Equity Pedagogy in Social Studies
Project/Area Number |
17530642
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
KAWASAKI Seiji Tokyo Gakugei University, 教育学部, 准教授 (10282782)
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Project Period (FY) |
2005 – 2008
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
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Budget Amount *help |
¥3,500,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2008: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2007: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2006: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2005: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,300,000)
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Keywords | 社会科 / 多文化教育 / 公正さ / equity / ハワイ / エスノグラフィ / 授業 / フィールドワーク / エクイティ / 公正 / ランゲージアーツ / 異文化 / 社会的判断力 / 質的研究 |
Research Abstract |
本研究は,社会の多文化化が急速に進展している日本の教育課題,とくに社会科教育における多文化教育のあり方を考える基礎的かつ実践的な研究である。社会の多文化化が進展すると,そこでは異質な価値観の衝突が生じる。それに対して,子どもたちがどのような意識や態度を身につけるべきか,そのための社会科教育はどうあるべきかについて,アメリカの「公正教育学(Equity Pedagogy)」を手がかりに,日米の具体的な社会科実践の観察・分析を通じて明らかにすることが本研究の中心課題である。
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Report
(5 results)
Research Products
(17 results)