Research on a coherent curriculum development for primary and secondary home economics education focusing on family, gender and career education
Project/Area Number |
17530651
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | University of Toyama |
Principal Investigator |
ISOZAKI Takako University of Toyama, 人間発達科学部, 准教授 (70263655)
|
Project Period (FY) |
2005 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,560,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2008: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2007: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2006: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2005: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
|
Keywords | 家庭科教育 / カリキュラム開発 / ジェンダー / キャリア教育 / 家族 / イギリス / 家庭科授業 / 教材化の知識 / フィンランド / 女子教育思想 / 家庭科授業分析 / 全米家族・消費科学スタンダー |
Research Abstract |
本研究は、家族・ジェンダー・キャリア教育を主たる概念として、初等・中等教育を一貫する家庭科カリキュラム開発のための基礎的研究として、歴史的かつ比較教育的研究と実証的研究を行った。欧米諸国の新しい家庭科教育や教育の動向、わが国や欧米諸国の家庭科教育の歴史的本質などの分析結果をもとに、家族・ジェンダー・キャリア教育をキーワードとした家庭科のモデル授業を構想して実践を行い、授業前後の学習者の意識の変容から、このモデル授業の有効性を確認した。
|
Report
(5 results)
Research Products
(11 results)