• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

科学研究を支える専門家の育成のためのMOTプログラムの可能性

Research Project

Project/Area Number 17650240
Research Category

Grant-in-Aid for Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Science education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

野上 智行  神戸大学, 学長 (80127688)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小川 正賢  神戸大学, 発達科学部, 教授 (80143139)
稲垣 成哲  神戸大学, 発達科学部, 教授 (70176387)
山口 悦司  宮崎大学, 教育文化学部, 助教授 (00324898)
Project Period (FY) 2005 – 2006
Project Status Completed (Fiscal Year 2006)
Budget Amount *help
¥3,200,000 (Direct Cost: ¥3,200,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2005: ¥2,200,000 (Direct Cost: ¥2,200,000)
Keywords科学技術系人材育成 / MOT / 教育プログラム
Research Abstract

本研究では,各国で科学技術人材の戦略的育成をめざして展開されているMOT(Management of Technology)プログラムについて,我が国の科学技術人材育成の現状と「科学研究を支える専門家の育成」という観点から分析し,我が国の高等教育で展開されるにふさわしい教育プログラムのフレームの提案を試みる。
世界各国でMOT人材育成プログラムが展開しているが,我が国においては関連分野の寄せ集めか、経営学に偏った観点からの展開がほとんどであり,科学研究を支える専門家育成の立場から検討されているとは言い難い,今後,我が国でより効果のあるMOTプログラムが展開されるためには,蓄積された科学教育研究の知見を介した分析を加えることでより望ましいプログラムが構築できると考える。第2年次では,昨年度に収集したデータを分析するとともに,新しいフレームの提案を試みた。
1.文献・資料の収集とデータベース整備
初年度に引き続き,MOT人材育成,理工系大学・大学院教育改革に関する国内外の高等教育,科学技術政策,科学教育関連著書,論文,資料を収集し,分析した。収集した文献・資料は,データベース化した。
2.MOT人材育成に取り組んでいる先端的な理工系大学・大学院の実地調査データの分析
初年度において,先駆的にMOT人材育成に取り組んでいる諸外国・国内の理工系大学・大学院を実際に訪問し,実際的な資料をインタヴューなどの手法により収集したデータを本格的に分析した。
3.MOT人材育成ための要件の明確化とプログラムのフレームの提案
MOT人材育成のための要件の明確化を図りながら,プログラムのフレーム試案を提案した。
4.研究成果の公表
6件の雑誌論文,2件の図書として,上記1〜3の研究成果を発表した。

Report

(2 results)
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2007 2006 2005 Other

All Journal Article (7 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] デザイン研究という方法論の科学教育研究における意義2007

    • Author(s)
      山口悦司
    • Journal Title

      科学教育研究 31・1

      Pages: 50-51

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Even Science Lovers Do Not Want to Become Scientisis or Engineers : From ROSE Data in Japan2006

    • Author(s)
      Ogawa, M.
    • Journal Title

      CONNECT (UNESCO) 31・1-2

      Pages: 5-9

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会・実践者・研究者の真の協働による新しい科学教育研究の可能性2006

    • Author(s)
      小川正賢
    • Journal Title

      科学教育研究 30・3

      Pages: 1-11

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Exploring Possibility of Developing Indifferent Public-driven Science Communication Activities2006

    • Author(s)
      Ogawa, M.
    • Journal Title

      Journl of Science Education in Japan 30・4

      Pages: 201-209

    • NAID

      110006223698

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] How to Remedy Youngsters' Awareness of 'S&T-related Careers'?2005

    • Author(s)
      Ogawa Masakata
    • Journal Title

      Paper presented at International Conference "Declining Student Enrolment in Science & Technology : Is It Real? What Are the Causes? What Can Be Done? Organized by OECD Global Science Forum & Netherlands Ministry of Education, Culture and Science

      Pages: 4-4

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Indigenous Knowledge and Science Revisited

    • Author(s)
      Aikenhead, G.
    • Journal Title

      Cultural Studies of Science Education (in press)

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 状况依存

    • Author(s)
      山口悦司
    • Journal Title

      理科の教育(日木理科教育学会) 56・5(印刷中)

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Book] 社会技術慨論(小林信一・小林傳司・藤垣裕子(編))2007

    • Author(s)
      小川正賢
    • Publisher
      放送大学教育振興会(未定)
    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Book] 科学と教育のけざまで-科学教育の現代的諸問題2006

    • Author(s)
      小川正賢
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2006 Annual Research Report

URL: 

Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi