• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学習者の関心の変容に関するコンセプトマップ分析手法

Research Project

Project/Area Number 17650258
Research Category

Grant-in-Aid for Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionJapan Advanced Institute of Science and Technology

Principal Investigator

池田 満  北陸先端科学技術大学院大学, 知識科学研究科, 教授 (80212786)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平田 謙次  東洋大学, 社会学部, 助教授 (80387084)
林 雄介  大阪大学, 産業科学研究所, 特任助手 (70362019)
Project Period (FY) 2005 – 2006
Project Status Completed (Fiscal Year 2006)
Budget Amount *help
¥3,500,000 (Direct Cost: ¥3,500,000)
Fiscal Year 2006: ¥700,000 (Direct Cost: ¥700,000)
Fiscal Year 2005: ¥2,800,000 (Direct Cost: ¥2,800,000)
Keywordsオントロジー / コンセプトマップ / 実践知 / ナレッジマネジメント / 学習支援システム
Research Abstract

経済物理学,経営工学,知識科学などの横断的学問分野が次々と立ち上がってきている.このような横断的学問分野形成の場面では,複数の学問分野を体系的に複合させることが重要ではあるが,一般にそれは非常に難しい.したがって,横断的学問分野の教育に携わる教師の多くは自分の専門性に重心を置きがちになる。学習者は,そのような中で,複数の専門分野について断片的に学びながら,学問的関心を洗練(転化・詳細化)することになる.本研究課題では,横断的学問分野での教育の実態を分析する手法として,学習者の学習経験と学問的関心の変容の関係を明らかにする手法を開発した。具体的には、教師が行う講義内容と,学習者の受講の前後の関心を表現するコンセプトマップ(概念地図法に準じた表現)を収集し,学習者の関心の変化と講義内容の相関を抽出する手法を考案した。本年度は,下記の作業を重点的に行った。
(1)オントロジーの洗練:(1)で収集したコンセプトマップの意図を,オントロジーを用いて適切に読み取ることができるかどうかを確認する。また,任意のペアを比較し,前年度に開発した知識科学オントロジーを用いて,類似性のあるペアを抽出することを試みる。これの試行タスクを通じて,分析者が視察によりわかることが,オントロジーを用いて説明できない場合は,オントロジーを洗練した。
(2)本実験:前年度に開発したコンセプトマップ,オントロジー,分析支援ツールを用いて実験を行い、提案手法の有用性を確認した。

Report

(2 results)
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2006 2005

All Journal Article (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 実践・教育複合型協調学習場の設計支援に向けたオントロジー工学的アプローチ2006

    • Author(s)
      武内雅宇, 林 雄介, 池田満, 溝口理一郎
    • Journal Title

      人工知能学会誌 21/2

      Pages: 184-194

    • NAID

      10022006189

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Building Ontologies for Conceptual Model Management2006

    • Author(s)
      Seta, K., Koyama, K., Hayashi, Y., Ikeda, M.
    • Journal Title

      WSEAS Transactions on Information Science and Applications ISSN: 1790-0832

      Pages: 546-553

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Knowladge Level Design Support for Adaptive Learning Contents : Ontological Consideration of Knowledge Level Structure of SCORM2004 Contents2006

    • Author(s)
      Hayashi, Y., Ikeda, M.
    • Journal Title

      New Frontiers in Artificial Intelligence LNCS 4012

      Pages: 41-52

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Collaborative Learning Design Environment to Integrate Practice and Learning Based on Collaborative Space Ontology and Patterns2006

    • Author(s)
      Takeuchi, M., Hayashi, Y., Ikeda, M., Mizoguchi, R
    • Journal Title

      Proc. of 8th International Conference of Intelligent Tutoring Systems LNCS 4053

      Pages: 187-196

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 実践・教育複合型協調学習場の設計支援に向けたオントロジー工学的アプローチ2006

    • Author(s)
      武内 雅宇
    • Journal Title

      人工知能学会論文誌 21・2

      Pages: 164-194

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] An Intention-oriented Model of Copyright Law for e-Learning2005

    • Author(s)
      Lu Wenhuan
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Computer and Education 2005 (ICCE2005)

      Pages: 45-52

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] オントロジーに基づいたソフトウェア工学知識体系化における著者の意図と利用者の視点の明示化2005

    • Author(s)
      朱 霊宝
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告 2005-FI-81・6

      Pages: 45-52

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] 複合的な感性情報としての心的イメージ伝達支援2005

    • Author(s)
      小川泰右
    • Journal Title

      人工知能学会2005年全国大会

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Book] 人工知能学辞典2005

    • Author(s)
      編集・著 池田満
    • Total Pages
      51
    • Publisher
      人工知能学辞典第18章 教育支援
    • Related Report
      2005 Annual Research Report

URL: 

Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi