• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ミレニアム開発目標がアフリカ諸国の教育政策に内部化されるプロセスの比較研究

Research Project

Project/Area Number 17653103
Research Category

Grant-in-Aid for Exploratory Research

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionNagoya University (2007)
National Graduate Institute for Policy Studies (2005-2006)

Principal Investigator

山田 肖子  Nagoya University, 大学院・国際開発研究科, 准教授 (90377143)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大野 泉  政策研究大学院大学, 政策研究科, 教授 (20397102)
Project Period (FY) 2005 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥3,500,000 (Direct Cost: ¥3,500,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,400,000 (Direct Cost: ¥1,400,000)
Fiscal Year 2005: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywords教育学 / アフリカ / 政治人類学 / 国際協力論 / ミレニアム開発目標 / 教育政策 / 基礎教育 / 国際研究者交流 / 国際情報交換 / アフリカ研究 / 国際協力 / ケニア:タンザニア:エチオピア
Research Abstract

1990年代に国際的に合意された、発展途上国の社会・経済的開発のための一連の目標を「ミレニアム開発目標」という。そのなかで、教育に関連する目標・指標群を「万人のための教育(Education for All:EFA)」と呼ぶ。本研究は、国際的に合意されたEFAによって、各国の教育政策が一定の方向に基準化されていくグローバルな動きのなかで、援助を受ける途上国が、既存の教育制度や国内の教育需要を鑑みつつ、国際的な目標や指標をどのように取り入れ、自らのものとしているかを分析することを目指している。外部からの影響を内部化するプロセスは、国によって異なるため、本研究では、事例調査を重視する。アフリカ諸国は、他地域よりも一般的にEFAの影響が強いとされるが、ここでは、特に日本とのかかわりの深いタンザニア、ケニア、そして、近年、急激に教育セクターへの援助が増加しているエチオピアを取り上げる。事例研究に基づき、政策科学・比較教育学の手法により、国際的モデルの適応過程を把握し、より適切な教育協力の方法を模索することを目的とした。
科研費調査としての最終年度に当たった平成19年度は、3カ国の調査・分析の結果を共有するとともに、比較に基づく政策提言、モデル構築を行なった。具体的には、平成19年10月に英国オックスフォードで行なわれた学会で、アフリカ側の共同研究者とともに発表を行なったほか、論文集の刊行(印刷版とWeb版)、研究成果に基づく政策提言シンポジウムを行なった。

Report

(3 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2008 2007 2006 2005 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) Book (7 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Educational Borrowing as Negotiation: Reexamining the influence of American black industrial education model on British colonial education in Africa2008

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      Comparative Education 44(1)

      Pages: 21-37

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ガーナの後期中等教育にかかる家計支出-目に見える支出と見えない支出2007

    • Author(s)
      山田 肖子
    • Journal Title

      国際開発研究 16(1)

      Pages: 1-18

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Making Sense Of The EFA From A National Context -Its Implementation, And Impact on Households In Ethiopia-2007

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      Baker, David P. and Alexander W. Wiseman (Eds), Education for All: Global promises, national challenges

      Pages: 453-491

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 階層化、西欧化の中でのエリート女性像 : 植民地時代の女子教育がアイデンティティ形成に果たした意味2006

    • Author(s)
      山田肖子
    • Journal Title

      アフリカ研究 69号

      Pages: 175-179

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] アフリカにおける貧困削減の制度形成-エチオピア、ケニア、タンザニアについての暫定的考察:教育セクターにおける公共財政とPRS2005

    • Author(s)
      山田 肖子
    • Journal Title

      GRIPS開発フォーラム、ディスカッション・ペーパー 7号

      Pages: 24-43

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Socio-Moralist Vocationalism and Public Aspirations : Secondary Education Policies in Colonial and Present-day Ghana2005

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      Africa Today Vol.52. No.1

      Pages: 71-94

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Presentation] Local meanings of Education for All and Adoption of the EFA goals2007

    • Author(s)
      Shoko Yamada, 他5名
    • Organizer
      The 9th UKFIET International Conference on Education and Development
    • Place of Presentation
      英国オックスフォード
    • Year and Date
      2007-09-13
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 東アフリカ3カ国において『万人のための教育(EFA)』開発目標が政策に内部化されるプロセス-言説分析を中心に2007

    • Author(s)
      山田 肖子
    • Organizer
      日本比較教育学会第43回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2007-07-01
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] エチオピア農村における就学拡大と社会変容:家計調査の結果から2007

    • Author(s)
      山田 肖子
    • Organizer
      日本アフリカ学会第44回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2007-05-26
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] The local meanings of educating all and the process of adopting EFA development goals in Kenya, Tanzania, and Ethiopia2007

    • Author(s)
      Shoko Yamada (Ed)
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      National Graduate Institute for Policy Studies
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] アフリカにおける職業・産業人材育成(TVET)-需要への包括的対応に向けて-2007

    • Author(s)
      山田肖子・松田徳子
    • Total Pages
      79
    • Publisher
      国際協力機構
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 万人のための教育(Education for All: EFA)」国際開発目標が途上国内で持つ意味-エチオピア国における政府と家計へのインパクト-2007

    • Author(s)
      山田 肖子
    • Total Pages
      26
    • Publisher
      政策研究大学院大学
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] Vocational and Industrial Human Resource Development through TVET in Africa: Changing Assistance Environments and Human Resource Demands.2007

    • Author(s)
      Shoko Yamada & Noriko Mazda
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      Japan International Cooperation Agency and GRIPS
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] Education for All : Global promises, national challenges (Eds. Baker, David P. and Alexander W. Wiseman)2007

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Publisher
      Elsevier Science Ltd
    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Book] アフリカにおける職業・産業人材育成(TVET)-需要への包括的対応に向けて-2007

    • Author(s)
      山田肖子, 松田徳子
    • Total Pages
      93
    • Publisher
      国際協力機構
    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Book] 万人のための教育(Education for All : EFA)国際開発目標が途上国内で持つ意味-エチオピア国における政府と家計へのインパクト-2006

    • Author(s)
      山田肖子
    • Total Pages
      26
    • Publisher
      政策研究大学院大学
    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究成果に基づく論文集"Local meanings of educating all and the process of adopting EFA development goals in Kenya, Tanzania, and Ethiopia"

    • URL

      http://www.grips.ac.jp/forum/pdf07/EFA.pdf

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究成果を活用した政策提言シンポジウム「教育開発における自助努力と財政支援」の報告書

    • URL

      http://www.grips.ac.jp/forum/pdf08/PM22.pdf

    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi