• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

量的手法と質的手法を統合した授業分析システムの開発

Research Project

Project/Area Number 17680049
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

柴田 好章  Nagoya University, 教育発達科学研究科, 准教授 (70293272)

Project Period (FY) 2005 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥15,730,000 (Direct Cost: ¥12,100,000、Indirect Cost: ¥3,630,000)
Fiscal Year 2007: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2006: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2005: ¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
Keywords授業分析 / 授業研究 / システム開発 / Webアプリケーション / 量的手法 / 質的手法 / 授業アプリケーション
Research Abstract

最終年度にあたる本年度は、前年度までの成果をふまえ以下の通り研究を行った。
●授業観察と記録
授業観察と記録を継続した。
●授業分析手法の開発
引き続き、授業分析の方法について検討を深め、必要なデータ分析手法を開発した。
●インターネット版授業分析システムの開発と評価
前年度までの成果にもとづき遠隔地から複数人から分析可能となるようなインターネット版のシステムを開発/改良した。研究の性質上、アクセス制限をした。複数の地点から同時にアクセスし、協力しながら授業分析を行うことを継続し、システムの評価を行った。
●オンライン/オフラインの授業研究会でのシステムの活用と評価
授業分析を行う研究者や教師が参加する、オンラインとオフラインで行う授業研究会を開催し、本システムを活用した協同的な授業分析を行い、評価した。
●教師教育研究者からのシステムの評価
システムの可能性について、教師教育の研究者から評価を受けた。
●成果発表
学会などで成果発表を行った。

Report

(3 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2007 2006 2005

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 教育学研究における知的生産としての授業分析の可能性 -重松唐泰・日比裕の授業分析の方法を手がかりに-2007

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Journal Title

      教育学研究 74

      Pages: 189-202

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 内在的な価値に基づく学力への転換2006

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Journal Title

      考える子ども(社会科の初志をつらぬく会) 304

      Pages: 54-57

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Leadership for Learning : An Examination of Lesson Study in Fukishima District school2006

    • Author(s)
      Yoshiaki Shibata et al.
    • Journal Title

      The 2nd Annual Conference on Learning Study

      Pages: 128-144

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Delivering Jugyou Kenkyuuu for Reframing School as Learning Organizations : An Examination of the Process of Japanese School Change2006

    • Author(s)
      Mohammad Reza Sarkar Arani, Masami Matoba, Yoshiaki Shibata
    • Journal Title

      Nagoya Journal of Education and Human Development 3

      Pages: 25-36

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 話し合いの授業における特徴的な発言の検出の試み -後続発言への影響に着目して-2005

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Journal Title

      日本教育工学会第21回全国大会講演論文集

      Pages: 477-478

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] 身近な自然物を題材とした授業における子どもの観察と表現2005

    • Author(s)
      柴田好章, 伊藤久仁香, 廣瀬尚子, 前田愛子
    • Journal Title

      日本教育方法学会第41回大会発表要旨

      Pages: 56-56

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article]2005

    • Author(s)
      的場正美, 柴田好章, 石原正敬, 坂本將暢
    • Journal Title

      日本教育方法学会第41回大会発表要旨

      Pages: 111-111

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Presentation] Social Constructivist Perspective for Lesson Analysis: Focus on Quantitative Approach2007

    • Author(s)
      Yoshiaki Shibata
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference
    • Place of Presentation
      Hong Kong Institute of Education,香港
    • Year and Date
      2007-11-30
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同的問題解決としての校内授業研究のあり方-東海市と名古屋大学の連携にもとづいて-2007

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Organizer
      日本教育実践学会第10回研究大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2007-11-11
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業における学習者・教材・教師間の相互作用の動的発展過程の分析2007

    • Author(s)
      柴田 好章
    • Organizer
      日本教育工学会第23回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] Quantitative Analysis of Student Communication Practice: An Alternative Perspective on Lesson Study Approach2007

    • Author(s)
      Yoshiaki Shibata
    • Organizer
      Redesigning Pedagogy 2007 Conference
    • Place of Presentation
      National Institute of Education,シンガポール
    • Year and Date
      2007-05-29
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi