• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

eラーニングにおけるプロジェクト学習のメタ認知を促すモバイル学習環境の開発と評価

Research Project

Project/Area Number 17700607
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational technology
Research InstitutionThe University of Tokyo (2006)
Kobe University (2005)

Principal Investigator

望月 俊男  東京大学, 大学総合教育研究センター, 客員助教授 (50379468)

Project Period (FY) 2005 – 2006
Project Status Completed (Fiscal Year 2006)
Budget Amount *help
¥3,600,000 (Direct Cost: ¥3,600,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2005: ¥2,100,000 (Direct Cost: ¥2,100,000)
Keywordseラーニング / モバイル学習環境 / プロジェクト学習 / 分業 / メタ認知 / 可視化 / 高等教育 / アウェアネス
Research Abstract

本研究ではeラーニング環境,及び大学生の多くが所持する携帯電話のようなモバイル環境から,学習者が日常的にプロジェクト学習の状況を自己評価し,その学習の進め方を自ら再構成するメタ認知を促すことを目指している.具体的には,(1)学習者がプロジェクトにおける議論・分業状態・タスク進行状況のアウェアネスを統合的にeラーニングやモバイルデバイスで確認し,操作可能なプロジェクト学習支援システムを椎築し,(2)開発したシステムを大学の授業で利用し,メタ認知の促進・育成の観点から実証的に評価することを目的とする.
平成18年度の研究では,これらの研究課題について以下の成果が得られた.
(a)学習者が相互に分業状況やタスクの進度などを随時確認し,活動の進め方を評価しつつ作業を進められるように,プロジェクト学習支援グループウェアProBoと連携して,それらの情報を携帯電話に可視化する待ち受け画面ソフトウェアProBoPortableを開発した.
(b)ProBoPortableを大学の授業で利用して評価したところ,相互の分業のアウェアネスが高まり,学習者はグループ活動全体を評価しつつ自分の作業を調整することが可能になった.また学習共同体意識が高まり,他者の作業を意識し,自ら分担するタスクの進捗を促すことが示された.
こうしたことから,ProBoPortableを学習者に提供することにより,プロジェクト学習における学習者の自己評価を促進し,その学習方法の観点から学習活動を再構成することを支援することができたといえる.

Report

(2 results)
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2006 2005

All Journal Article (11 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ProBoPortable : A Cellular Phone Software to Promote Emergent Division of Labor2006

    • Author(s)
      Toshio Mochizuki et al.
    • Journal Title

      Proceedings of the 4th International Workshop on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technologies in Education (WMUTE2006)

      Pages: 147-149

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] e-learning2006

    • Author(s)
      望月 俊男
    • Journal Title

      日本機械学会誌 109・1053

      Pages: 620-620

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] プロジェクト学習における分業状態を可視化する携帯電話ソフトウェアの開発と評価2006

    • Author(s)
      望月俊男, 永盛祐介, 八重樫 文, 加藤 浩, 西森年寿, 藤田忍
    • Journal Title

      日本教育工学会第22回全国大会講演論文集

      Pages: 35-38

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学教育を支援するテクノロジ:最近のトレンド2006

    • Author(s)
      望月 俊男
    • Journal Title

      日本科学教育学会平成18年度第1回研究会講演論文集

      Pages: 1-6

    • NAID

      110006196906

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 電子掲示板における議論内容把握のためのビジュアルコミュニケーションデザイン要素の評価-参加者の「発言傾向」と「活性度」に着目した可視化方法の検討-2006

    • Author(s)
      八重樫文, 望月俊男, 中原淳, 久松慎一, 加藤浩
    • Journal Title

      デザイン学研究 53・3

      Pages: 1-10

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等教育におけるグループ課題探究型学習活動を支援するシステムの開発と実践2006

    • Author(s)
      西森年寿, 加藤浩, 望月俊男, 八重樫文, 久松慎一, 尾澤重知
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 29巻3号(印刷中)

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] iPlayer : eラーニング用インタラクティブ・ストリーミング・プレイヤーの開発と評価2006

    • Author(s)
      八重樫文, 北村智, 久松慎一, 酒井俊典, 望月俊男, 山内祐平
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 29巻3号(印刷中)

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] 電子会議室における議論内容とプロセスを可視化するソフトウェアの開発と評価2005

    • Author(s)
      望月俊男, 久松慎一, 八重樫文, 永田智子, 藤谷哲, 中原淳, ほか
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 29巻1号

      Pages: 23-33

    • NAID

      110002983352

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Design of Self-Assessment Environment in Project-based Learning : Monitoring and Reorganizing Tasks and Division of Labor2005

    • Author(s)
      Toshio MOCHIZUKI, et al.
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Information Technology and Higher Education and Training 2005 (CD-ROM)

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Promotion of Self-Assessment for Learners in Online Discussion Using the Visualization Software2005

    • Author(s)
      Toshio MOCHIZUKI, et al.
    • Journal Title

      Computer Supported Collaborative Learning 2005 : The Next 10 Years!

      Pages: 440-449

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] プロジェクト学習における分業状態を可視化する携帯電話ソフトウェアのデザイン2005

    • Author(s)
      望月俊男, 八重樫文, 加藤浩, 西森年寿
    • Journal Title

      日本教育工学会第21回全国大会講演論文集

      Pages: 397-398

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Book] User-Centered Design of Online Learning Communities2006

    • Author(s)
      Niki Lambropoulos, Panayiotis Zaphiris(eds.)
    • Total Pages
      403
    • Publisher
      Idea Publishing, Co.
    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Book] ブレンディッドラーニングの戦略-eラーニングを活用した人材育成-2006

    • Author(s)
      ジョシュ・バーシン(著), 赤堀侃司(監訳), 望月俊男ほか4名(訳)
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      東京電機大学出版局
    • Related Report
      2005 Annual Research Report

URL: 

Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi