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革新的な製品市場に適用する製品開発戦略に関する研究

Research Project

Project/Area Number 17710143
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Social systems engineering/Safety system
Research InstitutionFukushima University (2007)
Ishinomaki Senshu University (2005-2006)

Principal Investigator

石岡 賢  Fukushima University, 共生システム理工学類, 准教授 (70326734)

Project Period (FY) 2005 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥1,500,000 (Direct Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2007: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2006: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2005: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Keywordsテクノロジーマネジメント / 製品開発 / イノベーション / マーケティング / 経営戦略 / マーケティング戦略 / 製品戦略 / 新製品
Research Abstract

テクノロジー・イノベーションの市場における戦略的な製品開発を行うための製品開発戦略概念モデルの構築を研究目的としている。平成19年度では、これらを達成するための競争ファクターの再検討とそれらのレビュー、新たな戦略概念モデルの提示、そして、ケーススタディとしてデジタルカメラ市場などを取り挙げて革新的新製品に対する戦略適用について考察した。これまでの研究により検討された戦略立案手法に従い、はじめに"競争ファクター"の提示を行った。そして、以前より使用している革新的製品であると認識されるための3つのファクター(1.製品の性能と機能、2.新製品を投入する速度、3.他の競合製品に対する影響)について若干の変更を加えた。具体的には、近年、製品が競争力を保つために重要視されつつある「製品のスタイル」を競争ファクターとして新たに加え、現行の市場へ適用可能な製品開発戦略コンセプトを提示している。この新たなファクターと「製品の機能性」、「製品の技術」の2つのファクターと組み合わせて戦略モデルを構築することにより、企業は製品特徴から分類される競合的ポジションニングを確立することができる。そして、これらを基に製品開発戦略の立案・運営も可能となる。また、ケーススタディとしてこれらの戦略概念をデジタルカメラ市場などの科学技術製品市場に適用し、スタイルとマーケットシェアの関係について分析を行い、これらの新たなファクターを用いた製品開発マネジメントの可能性を示した。

Report

(3 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2007 2006 2005

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Managing Product Technology and style with customer focus2007

    • Author(s)
      Masaru, Ishioka
    • Journal Title

      Proceedings of the 14th International Product Development Management Conference, IPDMC Part2 (3)

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Product Management Strategies for a Technology Product Market2007

    • Author(s)
      Masaru, Ishioka
    • Journal Title

      Proceedings of the Portland International Conference on Management of Engineering and Technology ' 07 Conference, PICMET 1(CD-ROM)

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on Product Development Management for Technology Product Market2007

    • Author(s)
      Masaru, Ishioka
    • Journal Title

      The 8th Asian Pacific Industrial Engineering and Management Systems Conference 1(CD-ROM)

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 革新的製品市場における製品開発コンセプトの構築2007

    • Author(s)
      石岡, 賢
    • Journal Title

      福島大学研究年報 1(CD-ROM)

      Pages: 17-26

    • NAID

      120000798265

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Strategies for competing in the innovative products market2006

    • Author(s)
      Masaru Ishioka
    • Journal Title

      Proceedings of the Official Conference of the International Association for Management of Technology, IAMOT.

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Strategic Product Development for Innovative Product Market : The Case of the Japanese Digital Camera Market2006

    • Author(s)
      Masaru Ishioka
    • Journal Title

      Proceedings of the 13TH International Product Development Management Conference, IPDMC.

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Competitive strategies for the innovative product market : The case of digital camera industry2006

    • Author(s)
      Masaru Ishioka
    • Journal Title

      Proceedings of the 11th Annual International Conference on Industrial Engineering Theory, Applications & Practice.

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study on Market Oriented Innovation in Technology Products2006

    • Author(s)
      Masaru Ishioka
    • Journal Title

      Proceedings of the 7th Asian Pacific Industrial Engineering and Management Systems Conference and The 9th Asia Pacific Regional Meeting of International Foundation for Production Research, APIEMS.

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Strategic Product Development for Innovative Product Market2005

    • Author(s)
      Masaru Ishioka
    • Journal Title

      Proceedings of the 12th International Product Development Management Conference, IPDMC. Part 2

      Pages: 703-718

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Product development strategies for innovative technology product market2005

    • Author(s)
      Masaru Ishioka
    • Journal Title

      Proceedings of the 14th International Conference on Management of Technology in Collaboration with the United Nations Industrial Development Organization, IAMOT&UNIDO.

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Journal Article] Managing innovation with a customer focus2005

    • Author(s)
      Masaru Ishioka
    • Journal Title

      Proceedings of the 1st International Conference /Workshop on Business, Technology and Competitive Intelligence, and the 5th on science to Business Marketing.

      Pages: 220-240

    • Related Report
      2005 Annual Research Report
  • [Presentation] デザインファクターを考慮した製品開発戦的マネジメント2007

    • Author(s)
      石岡賢
    • Organizer
      研究・技術計画学会
    • Place of Presentation
      亜細亜大学
    • Year and Date
      2007-10-27
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 「商品開発・管理入門」(第II部「商品の開発と戦略」、第8章「商品開発とポジショニング」)2007

    • Author(s)
      商品開発・管理学会
    • Publisher
      中央経済社
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

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Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

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