• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

リスニング・リコールの分析単位について

Research Project

Project/Area Number 17720138
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokiwa University

Principal Investigator

飯村 英樹  Tokiwa University, 国際学部, 専任講師 (30382831)

Project Period (FY) 2005 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥2,100,000 (Direct Cost: ¥2,100,000)
Fiscal Year 2007: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2006: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2005: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Keywords英語 / リスニング / 筆記再生法 / 採点方法 / 分析単位 / アイデア・ユニット / トーン・ユニット / ポーザル・ユニット / 命題 / リコール
Research Abstract

リコール(筆記再生法)の採点に用いられる分析単位の妥当性について、前年度までの予備実験の結果をもとに本実験を実施・検証した。予備実験では、リコールの分析単位として妥当性が高いものとしてSakai(2005)の定義に基づくアイデア・ユニット(IU)とBrazi1(1994)に基づくトーン・ユニット(TU)が抽出された。
そこで今年度はこの2つの分析単位を使ってリコールを採点し、両者を再生率、併存的妥当性(外部基準テストとの相関)、信頼性(ユニット分割一致率・採点者間一致率・テストの内的整合性)、クラスター分析の4つの観点から比較した。
被験者は日本人大学生83名。実験刺激は難易度がほぼ同じ英検準2級のモノローグを2種類用意し、外部基準テストとしてはCASECを用いた。実験の結果、IUはTUより厳しい採点尺度であることつまりIUを用いて採点すると再生率が低くなること、併存的妥当性や採点者間信頼性及び内的整合性には違いがないこと、ユニット分割一致率ではTUが著しく劣ることが明らかになった。またクラスター分析からは、IUとTUのどちらの分析単位を用いても分割する必要がない、言い換えると分割しないで1つのユニットとして扱った方がよいユニットの存在が示唆された。
この研究成果は、これまで全く検証されずに使用されてきた分析単位についてその特徴を明らかにし、今後リコールを用いるリスニング研究に1つの指針を提供するとともに、より妥当性・信頼性の高い分析単位を作成する手がかりを示したと言える。

Report

(3 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2007

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Measuring listening recall protocols: a comparison of the three types of idea units2007

    • Author(s)
      飯村 英樹
    • Journal Title

      JLTA Journal(日本言語テスト学会) 10

      Pages: 24-35

    • NAID

      110009607571

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis units in listening recall : Comparison between idea unit, pausal unit, tone unit, and proposition2007

    • Author(s)
      飯村英樹
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan (ARELE)全国英語教育学会紀要 18(印刷中)

    • NAID

      110008512315

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] リスニング・リコールの分析単位:「アイデア・ユニット」vs.「トーン・ユニット」2007

    • Author(s)
      飯村英樹
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      大分大学旦野原キャンパス
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi