• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

傾聴、主張、問題解決スキルから成る中学校用集団社会的スキル訓練プログラムの作成

Research Project

Project/Area Number 17730403
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

宮前 義和  Kagawa University, 教育学部, 准教授 (40325329)

Project Period (FY) 2005 – 2007
Project Status Completed (Fiscal Year 2007)
Budget Amount *help
¥1,700,000 (Direct Cost: ¥1,700,000)
Fiscal Year 2007: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2006: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2005: ¥600,000 (Direct Cost: ¥600,000)
Keywords社会的スキル / 社会性 / 教育相談 / 集団 / 中学校
Research Abstract

本研究では、a)傾聴スキル、主張スキル、問題解決スキルから構成される集団社会的スキル訓練(集団SST)プログラムのこれまでの実践を整理すること、b)予防・開発的な対応を学校で実践している教員らとともに研究会を組織して同プログラムをより良いものにすること、c)研究会の検討を経た同プログラムを中学校で実践し、その効果を検討することを目的とした。本年度は、上記のうち、a)及びc)を目的とした。
まず、目的a)に関して、中学校1年生学年における集団SSTの効果について国際学会にて発表した(Miyamae, Y.,Iwamoto, K., & Toda, Y. 2007 The effect of classform-based social skills traning on social skills and adaptation among 7^<th>-grade Japanese students the 29^<th> ISPA(International School Psychology Association)Colloquium)。また、集団SSTを含む社会的スキルに関する国内外の研究(実践)の知見について、小学校、中学校教員らとともに著書にまとめた(小林正行・宮前義和(編著)2007 こどもの対人スキルサポートガイド-感情表現を豊かにする SST- 金剛出版)。著書の中には、上記集団SSTプログラムに関する知見も含まれている。さらに、中学校2年生学級における集団SSTの実践結果を、個人差に着目して整理して、学会誌に投稿した。
目的c)については、中学校前項規模の集団SSTを実施した。各学年で中心的に集団SSTを実践した教員に対する聞き取り調査や構内研修会等を通じて、一定の効果の見られたことが確認された。実践は、次年度も引き続いて継続されることになった。

Report

(3 results)
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • 2005 Annual Research Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2007 2006

All Journal Article (1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 本邦の小学校・中学校における集団社会的スキル訓練の運用に関する展望2006

    • Author(s)
      宮前義和
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究 13

      Pages: 71-82

    • NAID

      110006426247

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] The effect of classroom-based social skills training on social skills and adaptation among 7th-grade Japanese students2007

    • Author(s)
      Miyamae, Y., Iwamoto, K., Toda, Y.
    • Organizer
      the 29th ISPA (International School Psychology Association) Colloquium
    • Place of Presentation
      フィンランド
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの対人スキルサポートガイド-感情表現を豊かにするSST-2007

    • Author(s)
      小林正幸・宮前義和(編著)
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      金剛出版
    • Related Report
      2007 Annual Research Report

URL: 

Published: 2005-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi