Project/Area Number |
17H00822
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | National Institute for Educational Policy Research |
Principal Investigator |
Yasuno Fumiko 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (00370081)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中川 正樹 東京農工大学, 学内共同利用施設等, 特任教授 (10126295)
伊藤 仁一 椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (20193493)
西郡 大 佐賀大学, アドミッションセンター, 教授 (30542328)
西村 圭一 東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (30549358)
根上 生也 横浜国立大学, 大学院環境情報研究院, 非常勤教員 (40164652)
木村 拓也 九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (40452304)
林 篤裕 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (70189637)
中村 泰之 名古屋大学, 情報学研究科, 准教授 (70273208)
島田 康行 筑波大学, 人文社会系, 教授 (90206178)
中村 直人 千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (20201676)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥41,990,000 (Direct Cost: ¥32,300,000、Indirect Cost: ¥9,690,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2019: ¥7,020,000 (Direct Cost: ¥5,400,000、Indirect Cost: ¥1,620,000)
Fiscal Year 2018: ¥10,920,000 (Direct Cost: ¥8,400,000、Indirect Cost: ¥2,520,000)
Fiscal Year 2017: ¥11,700,000 (Direct Cost: ¥9,000,000、Indirect Cost: ¥2,700,000)
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Keywords | 科学教育 / デジタル問題 / CBA / CBT / 学力測定 / 学力評価 / 高大接続 / 手書き数式認識入力 / 手書き認識入力 / CBT |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop mathematics, physics and chemistry question items for Computer-Based Assessment (CBA) using Tablet PCs. In particular, the aim of our study is to extend competencies that cannot be measured by Paper-Based Testing but can be measured by Computer-Based Testing (CBT). All of these items are innovative items that include richer stimulus material (e.g., videos or interactive dynamic objects), rather than digitizing paper-based items. We developed these items in the framework of the Japanese Courses of Study and conducted the field tests for validation. As a result, we have identified potential improvements in item design. The main findings of this study are as follows. We have enabled the assessment of mathematical and scientific competencies that cannot be assessed in a paper-based format.And we can then suggest four categories of questions for CBA, with the same perspective for both mathematics and science.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国内外において、テストのCBT化が進む中、紙ベースのものをデジタル化したのではなく、動画やインタラクティブな動的オブジェクトなどを含む革新的な問題を具備したCBTの総合的研究は、CBT導入検討のためには必須の事項であり、極めて重要かつ喫緊のものと考えられる。本研究で得られた知見は、特にわが国に相応しいものであり、これまで測定してこなかった、またはペーパーテストのみでは測定しにくかった評価についての新たなシステム基盤であり、今後の参考になるものと確信している。そのため、本研究のアウトリーチ活動として,開発問題の一部を書籍として公開する。
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