Project/Area Number |
17H00984
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
Yuka Ohno 北海道大学, 経済学研究院, 教授 (50598480)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
今井 晋 北海道大学, 公共政策学連携研究部, 教授 (10796494)
田村 善之 東京大学, 大学院法学政治学研究科(法学部), 教授 (20197586)
岡田 羊祐 一橋大学, 大学院経済学研究科, 教授 (30224033)
岡室 博之 一橋大学, 大学院経済学研究科, 教授 (40251730)
松島 法明 大阪大学, 社会経済研究所, 教授 (80334879)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥42,380,000 (Direct Cost: ¥32,600,000、Indirect Cost: ¥9,780,000)
Fiscal Year 2020: ¥11,830,000 (Direct Cost: ¥9,100,000、Indirect Cost: ¥2,730,000)
Fiscal Year 2019: ¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Fiscal Year 2018: ¥10,140,000 (Direct Cost: ¥7,800,000、Indirect Cost: ¥2,340,000)
Fiscal Year 2017: ¥9,750,000 (Direct Cost: ¥7,500,000、Indirect Cost: ¥2,250,000)
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Keywords | 知的財産 / 研究開発 / ブランド / 知的財 / 知的財産権 / 特許 / 競争・産業構造 / イノベーション / 競争政策 / 産業組織論 / 商標権 / 知的所有権 / シグナル / パテント / 独占禁止法 |
Outline of Final Research Achievements |
This study considers the effects of R & D on upstream and downstream companies in the equilibrium of oligopolistic firms, and finds that R & D affects the industrial structure. In addition, we find that prefectural R & D subsidies are effective in improving corporate productivity, and those effects are enhanced by other government subsidies, and have spillover effects on the economic activities of other prefectures. Furthermore, in this study, we investigated the signaling effect of the wine brand by conducting an experiment in which subjects were asked to taste a random combination of wine and label and a combination of wine and label that was actually sold.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、知的財産はパテントだけではなく、消費者情報、商標、ブランド等も含まれる概念である。よって、本研究でも知的財産に関して多様な分析を行い、その特徴を研究した。理論的結果から、知的財産が産業構造をより寡占的にさせる懸念が指摘され、また政府の研究促進政策が正の効果を持つことなど、政策的インプリケーションが得られた。また、ラベルと中身の組み合わせという新しいブランドの概念も提唱され、有名ブランドが中身の高評価につながらない興味深い結果が得られた。
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