• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Panel data studies of class-size impact on the transition of academic achievement and motivation

Research Project

Project/Area Number 17H01012
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

Yamamori Koyo  国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 総括研究官 (60370079)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中島 健一郎  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20587480)
萩原 康仁  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (30373187)
徳岡 大  高松大学, 発達科学部, 講師 (80780642)
草薙 邦広  県立広島大学, 地域創生学部, 准教授 (60782620)
大内 善広  城西国際大学, 福祉総合学部, 准教授 (00454009)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥37,960,000 (Direct Cost: ¥29,200,000、Indirect Cost: ¥8,760,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2019: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
Fiscal Year 2018: ¥9,230,000 (Direct Cost: ¥7,100,000、Indirect Cost: ¥2,130,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Keywordsクラスサイズ / 学級規模 / 学力 / 学習意欲 / 経年変化 / パネル調査 / テスト等化
Outline of Final Research Achievements

We created academic achievement and motivation panel data of elementary school first year through junior high school second year students (includes maximum of eight years, 195 primary schools, 78 junior high schools, 6,509 students), and examined class-size or class-size change accompanying their school transitions impacts on academic achievement or motivation trends. We revealed both larger class-size and class-size enlargement after they transited to junior high school seemed to have negative impact on individual trends in academic achievement or motivation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として,特に以下2点が挙げられる。(1)日本では明らかとなっていなかった,クラスサイズが小学校在籍期間中の児童の学力及び学習意欲の推移に与える影響が明らかになったこと。(2)国内外で明らかとなっていなかった,学校移行にともない生徒が経験するクラスサイズの変動が学力及び学習意欲の推移に与える影響が明らかになったこと。社会的意義としては,特に中学校のクラスサイズ(学級編制基準)を議論するための知見群が提供された点が挙げられる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] Effects of Class Size and Provision of Learning Goals and Feedback on Students’ Two-Year Achievement Trajectories:2021

    • Author(s)
      山森光陽・徳岡 大・萩原康仁・大内善広・中本敬子・磯田貴道
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 69 Issue: 3 Pages: 297-316

    • DOI

      10.5926/jjep.69.297

    • NAID

      130008116939

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] What Could the Statistical Synthesis of Research Findings Contribute to the Disciplined Inquiry for Education?2021

    • Author(s)
      YAMAMORI KOYO、OKADA RYO、YAMADA TSUYOSHI、WATARI YOICHI、KUMAI SHOTA、OKADA KENSUKE、SAWADA EISUKE、ISHII TERUMASA
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 60 Issue: 0 Pages: 192-214

    • DOI

      10.5926/arepj.60.192

    • NAID

      130008116964

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学生の学習意欲の推移に対するクラスサイズの影響と学校レベルのSESによる違い2021

    • Author(s)
      徳岡 大・山森光陽・大内善広・草薙邦広・中島健一郎
    • Journal Title

      Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology

      Volume: 63 Issue: 0 Pages: 310

    • DOI

      10.20587/pamjaep.63.0_310

    • NAID

      130008078329

    • ISSN
      2189-5538, 2424-1571
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] クラスサイズ及び達成目標の提示と達成状況のフィードバックの頻度による 2年間にわたる学力の変化の違い--小学校第4, 5学年の社会科を対象として2021

    • Author(s)
      山森光陽・徳岡 大・萩原康仁・大内善広・中本敬子・磯田貴道
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 69

    • NAID

      130008116939

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] クラスサイズ及び学区SESと学力推移2020

    • Author(s)
      山森光陽
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 担任学級のクラスサイズの変化が教師が行うフィードバックに与える影響2020

    • Author(s)
      山森光陽・中島健一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] クラスサイズによる小学校第2学年から第6学年までの国語の学力推移の違い2019

    • Author(s)
      山森光陽・大内善広・徳岡大・草薙邦広・萩原康仁
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学級規模による小学校第4学年から第6学年までの学習意欲推移の違い2019

    • Author(s)
      徳岡大・山森光陽・中島健一郎・大内善広・草薙邦広・萩原康仁
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 知見の統合は何をもたらすのか2019

    • Author(s)
      山森光陽・岡田涼・納富涼子・山田剛史・亘理陽一・熊井将太・岡田謙介・澤田英輔・石井英真
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 生体情報を用いた教授学習研究の可能性2019

    • Author(s)
      山森光陽・伊藤崇・長野祐一郎・神長伸幸・河野麻沙美・楠見孝・有馬道久
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育における「エビデンス」を取り巻く論争点2019

    • Author(s)
      森本和寿・原田信之・山森光陽・石田智敬
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回(京都大学)大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] フィードバックの種類・頻度と一年間の学力偏差値の推移2018

    • Author(s)
      山森光陽
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大問形式を含むテストの垂直尺度化のシミュレーション:項目双因子分析モデルに基づいて2017

    • Author(s)
      萩原康仁・山森光陽
    • Organizer
      日本テスト学会第15回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi