Project/Area Number |
17H01023
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Tamagawa University |
Principal Investigator |
SASAI Hiromi 玉川大学, 学術研究所, 教授 (10271701)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
卯月 由佳 国立教育政策研究所, 国際研究・協力部, 総括研究官 (00718984)
勝野 正章 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (10285512)
植田 みどり 国立教育政策研究所, 教育政策・評価研究部, 総括研究官 (20380785)
小原 一仁 玉川大学, 教育学部, 教授 (20407729)
長岡 智寿子 田園調布学園大学, 人間科学部, 准教授 (20738273)
鶴田 清司 都留文科大学, 教養学部, 教授 (30180061)
大竹 智 立正大学, 社会福祉学部, 教授 (30258686)
岩田 美香 法政大学, 現代福祉学部, 教授 (30305924)
北村 友人 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (30362221)
志々田 まなみ 国立教育政策研究所, 生涯学習政策研究部, 総括研究官 (30435044)
栗田 克実 旭川大学, 保健福祉学部, 准教授 (30530109)
帆足 哲哉 玉川大学, 学術研究所, 助教 (30760152)
川本 哲也 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (40794897)
高良 麻子 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (70376846)
福間 麻紀 北海道医療大学, 看護福祉学部, 講師 (70581867)
加藤 かおり 国立教育政策研究所, 生涯学習政策研究部, 総括研究官 (80323997)
河野 順子 白百合女子大学, 人間総合学部, 教授 (80380989)
田島 信元 白百合女子大学, 人間総合学部, 教授 (90002295)
本多 正人 国立教育政策研究所, 教育政策・評価研究部, 総括研究官 (90282623)
新藤 こずえ 上智大学, 総合人間科学部, 准教授 (90433391)
手塚 健郎 国立教育政策研究所, 生涯学習政策研究部, 総括研究官 (90551739)
高橋 史子 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任研究員 (80751544)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥29,510,000 (Direct Cost: ¥22,700,000、Indirect Cost: ¥6,810,000)
Fiscal Year 2019: ¥9,360,000 (Direct Cost: ¥7,200,000、Indirect Cost: ¥2,160,000)
Fiscal Year 2018: ¥8,970,000 (Direct Cost: ¥6,900,000、Indirect Cost: ¥2,070,000)
Fiscal Year 2017: ¥11,180,000 (Direct Cost: ¥8,600,000、Indirect Cost: ¥2,580,000)
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Keywords | 児童養護施設 / 非認知スキル / PIAAC / 子どもの貧困 / ソーシャルワーカー / 機会の平等化 / 教員の働き方 / コミュニティ・スクール / 非認知能力 / ソーシャルワーク / ソーシャルキャピタル / 認知的スキル / 非認知的スキル / PIAACデータ / SDGs / 社会的養護 / 生徒指導 / 帰属意識 / 認知スキル / 教科指導 / 特別活動 / 教育学 / PIAAC / 学校教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study focuses on children in social care (children involved in school social work, children in orphanages, etc.), students in schools, and children in poverty who live in institutions outside schools. By focusing on the supporters (teachers, facility staff, social workers, etc.) in each of these "places," we have clarified the current status of growth and development of children in poverty and the relationship between this status and the acquisition of general-purpose skills, mainly non-cognitive skills.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
子どもの貧困問題を解決しその将来にわたって豊かな成長発達を促すためには、「未来の大人」の育成を見据えた生涯学習論的な視座、すなわち、生涯にわたる成長発達を踏まえた視座に基づき、「社会的養護」「学校教育」「教育評価」といった3つの観点から教育的支援策の在りようを研究することが重要であり、本研究においては、養護施設や学校、さらには学校外の教育施設といった「子ども成長発達の現場」における子どもの貧困の現状を把握することができた。併せて、子どもの貧困がスキル形成に影響を及ぼす際の基本的論点や分析・考察の枠組みを明らかにすることができた。
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