Project/Area Number |
17H01297
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering project/Traffic engineering
|
Research Institution | Tokyo Institute of Technology |
Principal Investigator |
Asakura Yasuo 東京工業大学, 環境・社会理工学院, 教授 (80144319)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
井料 隆雅 東北大学, 情報科学研究科, 教授 (10362758)
山口 裕通 金沢大学, 地球社会基盤学系, 助教 (10786031)
長江 剛志 東北大学, 工学研究科, 准教授 (30379482)
福田 大輔 東京工業大学, 環境・社会理工学院, 特定教授 (70334539)
中西 航 東京工業大学, 環境・社会理工学院, 研究員 (70735456)
日下部 貴彦 東京大学, 空間情報科学研究センター, 准教授 (80604610)
坂井 勝哉 神戸大学, 工学研究科, 工学研究科研究員 (80774778)
吉井 稔雄 愛媛大学, 理工学研究科(工学系), 教授 (90262120)
中山 晶一朗 金沢大学, 地球社会基盤学系, 教授 (90334755)
花岡 伸也 東京工業大学, 環境・社会理工学院, 教授 (90467027)
瀬尾 亨 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 助教 (90774779)
安藤 宏恵 東京工業大学, 環境・社会理工学院, 研究員 (00880056)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥41,990,000 (Direct Cost: ¥32,300,000、Indirect Cost: ¥9,690,000)
Fiscal Year 2020: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2019: ¥11,050,000 (Direct Cost: ¥8,500,000、Indirect Cost: ¥2,550,000)
Fiscal Year 2018: ¥10,270,000 (Direct Cost: ¥7,900,000、Indirect Cost: ¥2,370,000)
Fiscal Year 2017: ¥10,400,000 (Direct Cost: ¥8,000,000、Indirect Cost: ¥2,400,000)
|
Keywords | 交通ネットワーク / 巨大災害 / 避難交通 / 物資輸送 / 交通工学 / 災害時交通 / 広域避難 / 生活関連物流 / 数理モデル |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to build a theoretical basis for the management of wide-area transport networks in the event of a large-scale natural disaster that greatly exceeds the people's daily activity area. We focused on the problems related to emergency wide-area evacuation within about one week after the disaster and the problem of supplying daily supplies to evacuees. We have achieved followings; (1) formulation of a common theoretical foundation for transportation network management in the event of a disaster,(2) establishment of a management theory for wide-area evacuation and transportation of daily necessities and (3) a case study ofintegrated wide-area evacuation and transport supply of daily necessities.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
被災範囲が人々の日常的な生活圏を大きく越えるような大規模な自然災害が発生した際の広域交通ネットワークのマネジメントのための理論基盤を構築することを目的として,発災後1週間程度以内の応急的な広域避難に関わる問題と避難者に対する生活物資の供給問題を包括的に扱うことのできる数理モデルの構築とそのケーススタディを実施した.このことにより,巨大災害時に地域間のネットワーク上で生起すると予想される諸問題に対する減災効果の大きい交通運用方策を議論する際の理論的根拠を提供することが可能となる.
|