Project/Area Number |
17H01643
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
History of Asia and Africa
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Tsuji Masahiro 京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (30211379)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小方 登 京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (30160740)
塩沢 裕仁 法政大学, 文学部, 教授 (70414076)
小島 泰雄 京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (80234764)
福原 啓郎 京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (60221537)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥32,240,000 (Direct Cost: ¥24,800,000、Indirect Cost: ¥7,440,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2019: ¥10,140,000 (Direct Cost: ¥7,800,000、Indirect Cost: ¥2,340,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
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Keywords | 近代以前の中国 / 関津 / 交通路 / 古道 / 中国前近代史 / 関所 / 交通史 / 道路遺構 / GIS / 直道 / 中国大陸 / 潼関 / 中国古代 / 中国古代史 / 中国中世史 / 中国中世 |
Outline of Final Research Achievements |
This study analysed and examined ancient roads and ruins of pass, ferry and bridges in terms of both time and space by using a combination of multifaceted research methods, such as computer-based geographic information processing (GIS), analysis of various historical photographs and survey of historical sites related to the history of transportation in collaboration with Chinese researchers. The use of satellite photographs, which contain a wealth of information, was extremely useful in breaking through the limitations of conventional research in the field in mainland China, where geographical information is severely restricted.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、前近代中国の関所・渡し場・橋および交通路を主要な研究対象として、伝世文献・出土資料・現地調査(史跡調査)等から得られるデータに基づき、研究対象となった關津の往時の姿と現在の状況とを明らかにすることを目的とした。1990年代以降、中国大陸では猛烈な勢いで都市の再開発や高速鉄道・高速道路網の整備が推進されており、その地貌は急速に変化している。それに伴い、交通史関連の遺跡が相次いで発見される一方、歴史的に重要な意味をもつ道路遺構が思いがけず破壊されることも間々ある。21世紀初頭のこの時期に本研究を実施し、研究成果をまとめ得たことは、学術的にも社会的にも大きな意義をもつと確信している。
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