• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teacher education on argumentaion for collaborative knowledge creation that approach to trans-science problems

Research Project

Project/Area Number 17H01979
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Sakamoto Miki  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (90293729)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山口 悦司  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (00324898)
稲垣 成哲  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (70176387)
山本 智一  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (70584572)
西垣 順子  大阪市立大学, 大学教育研究センター, 准教授 (80345769)
益川 弘如  聖心女子大学, 文学部, 教授 (50367661)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥12,350,000 (Direct Cost: ¥9,500,000、Indirect Cost: ¥2,850,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Keywords科学技術の社会問題 / 教師教育 / 科学教育の社会問題 / 科学教員養成 / 意思決定 / トランス・サイエンス問題 / アーギュメンテーション / 科学教師教育
Outline of Final Research Achievements

This study aims to examine the effects of an intervention for pre-service teachers which enhanced students’ socio-scientific decision-making through argumentation in the classroom or the groups. Our intervention focused on the consensus building on the socio-scientific issue, the development of a genetically modified organism. In the instructional unit, students identified conflicts among various stakeholders' opinions and proposed solutions to resolve multiple conflicts. In pre- and post-tests, students were asked to construct arguments on the focal issue. Their arguments were explored mainly in terms of the quality of their decisions; reasoning from multiple perspectives and generating solutions to resolve issues. These results demonstrated that the instruction promoted students’ socio-scientific decision-making toward consensus building. We also conducted an SSI-based instruction in elementary schools to enrich contents of the pre-service teacher education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は次の3点である。(1)市民が持つべき科学技術リテラシーの育成を目指す問題解決型の教育プログラムを,他領域の研究者と協力した学際的な共同研究体制で開発したこと。(2)研究期間中,複数の実証実験を行い,量的・質的な成果評価をもとに,知見を発信する他,教育プログラムの内容を改善したこと。(3)市民の科学リテラシーの一側面を,理論と実践の裏付けを持った指導法を伴って,具体的に提案できたこと。社会的意義としては,(1)現実社会の問題に関する,トレードオフや対立を踏まえた社会的意思決定という,現代社会の要請に応えられる教員を養成するプログラムを開発したこと。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Evaluations of Socio-Scientific Issues Based Instruction for Elementary Students (4)2020

    • Author(s)
      都倉さゆり・山口悦司・久光克樹・俣野源晃・山本智一・坂本美紀
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 5 Pages: 61-64

    • DOI

      10.14935/jsser.34.5_61

    • NAID

      130007805801

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-03-07
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの開発2018

    • Author(s)
      都倉さゆり・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲・若林和也・俣野源晃
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(3) Pages: 21-24

    • NAID

      130007535097

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題を取り上げた大学生向け教育プログラムの評価:複数視点取得に着目して2018

    • Author(s)
      若林和也・都倉さゆり・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33(3) Pages: 25-28

    • NAID

      130007535102

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Informal reasoning for socio-scientific issues concerning dilemmas faced by genetic medical technologies.2018

    • Author(s)
      SAKAMOTO,M. & YAMAGUCHI,E.
    • Journal Title

      Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 8

      Volume: - Pages: 1069-1075

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 社会問題を扱う授業は可搬性のある学習成果をもたらすか?科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラム評価の事例2020

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・都倉さゆり・俣野源晃・山本智一
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An intervention study on student’s decision-making using trade-offs to resolve socio-scientific issues.2019

    • Author(s)
      Sakamoto, M., Yamaguchi, E., Yamamoto, T., Inagaki, S., Wakabayashi, K., & Tokura, S.
    • Organizer
      The 13th conference of European Science Education Research Association (ESERA)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating perspective-taking on socioscientific issues among Japanese primary school students.2019

    • Author(s)
      Tokura, S., Yamaguchi, E., Sakamoto, M., Yamamoto, T., Inagaki, S., Wakabayashi, K., & Matano, M.
    • Organizer
      The 13th conference of European Science Education Research Association (ESERA)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの評価(1):意見対立や複数論点を踏まえた意思決定能力2019

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・俣野源晃・都倉さゆり・久光克樹・山本智一
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた小学生向け教育プログラムの評価(2):発話分析に基づく学習プロセスの検討2019

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・都倉さゆり・山本智一・稲垣成哲・俣野源晃
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する公共的な提言を目指した授業の評価-スギ花粉症緩和米の是非をめぐる意見の協調に取り組んだ学習活動の分析-2019

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・若林和也・山本智一
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題の教育利用-思考の生涯発達心理学から2018

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 科学技術の社会問題に対する公共的な提言を目指した授業の評価-スギ花粉症緩和米の是非をめぐる意見の協調に着目して-2018

    • Author(s)
      坂本美紀・若林和也・山本智一・山口悦司
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた教育プログラムの開発:遺伝子組換え技術を応用した花粉緩和米を事例として2018

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を取り上げた教育プログラムの評価:転移テストの分析結果を中心として2018

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of Design Elements of a Socio-scientific Issue Curriculum Unit for Fostering Students’ Argumentation for Persuasion: Case of the ‘Rice Seed-Based Edible Vaccine for Japanese Cedar Pollinosis’ Curriculum Unit2018

    • Author(s)
      Kazuya Wakabayashi, Etsuji Yamaguchi, Miki Sakamoto, Tomokazu Yamamoto and Shigenori Inagaki
    • Organizer
      the XVIII Symposium of the International Organization for Science and Technology Education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of a Learning Progression for Multiple Perspective Taking in Socioscientific Issues2018

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi, Kazuya Wakabayashi, Tomokazu Yamamoto, Miki Sakamoto and Shigenori Inagaki
    • Organizer
      the XVIII Symposium of the International Organization for Science and Technology Education
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を扱った授業デザインの基礎的研究(1):Friedrichsenらの教授モデル2017

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を扱った授業デザインの基礎的研究(2):Presleyらの授業フレームワーク2017

    • Author(s)
      若林和也・山口悦司・坂本美紀・山本智一・稲垣成哲
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生は「学ぶ」と「研究する」をどう認識するのか(1)2017

    • Author(s)
      西垣順子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi