• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A platform building study for science literacy education through discussion on pseudosciences

Research Project

Project/Area Number 17H01984
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Ishikawa Masato  明治大学, 情報コミュニケーション学部, 専任教授 (20298045)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 広英  信州大学, 学術研究院人文科学系, 准教授 (00598691)
菊池 聡  信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (30262679)
長田 恭一  明治大学, 農学部, 専任教授 (30271795)
眞嶋 良全  北星学園大学, 社会福祉学部, 教授 (50344536)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
Fiscal Year 2017: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Keywords科学コミュニケーション / 疑似科学信奉 / 科学教育 / 批判的思考 / 科学リテラシー / 疑似科学 / 科学性評定 / 誤謬論 / 科学技術社会論
Outline of Final Research Achievements

In this study, we have newly developed the communicator function in the science assessment site (Gijika.com) to build up an online platform for science literacy education. Social information researches using the platform revealed that the communicator was useful for suppressing the polarization of discussion by analyzing the information obtained from experimentally controlled bulletin boards. Educational psychology researches investigated the statement misunderstanding tendency of learners corresponding to their specific characters. In particular, the research using critical thinking scale revealed that intuitive people are much more corroboratively biased than rational people. Those researches brought us some knowledge contributing to improving the science literacy education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一般市民の健康意識が向上した昨今、健康増進や安全維持をうたう疑似科学をろうした悪徳商法がますます問題となっている。市民が疑似科学に惑わされない構図を社会的に形成することは急務になっている。疑似科学研究はこれまで、科学哲学や科学基礎論の分野にとどまっていた。本研究のような実践レベルの取組みは稀有であり、次のような特色と意義がある。
①本プラットフォームが、科学コミュニケーションの実用的な場として教育に利用できる。②科学コミュニケーションにおける問題の解決法を分析するデータが得られる。③その解決法を実用的な場において評価ができる。さらに、④科学リテラシー教育に使用できる教材の開発へと応用できる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Twitter利用と疑似科学信奉との関連2020

    • Author(s)
      菊池聡・佐藤広英
    • Journal Title

      信州大学人文科学論集

      Volume: 7(2) Pages: 71-86

    • NAID

      120007099574

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学トピックに関する掲示板コミュニケーションが批判的思考態度に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      山本輝太郎・佐藤広英
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 44

    • NAID

      130007945469

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 疑似科学的言説に対する科学リテラシー向上を目的としたオンラインプラットフォームの開発2019

    • Author(s)
      山本輝太郎・佐藤広英・菊池聡
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 43 Pages: 501-502

    • NAID

      130007882849

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Why do you believe in pseudoscience or disbelieve in science?2019

    • Author(s)
      眞嶋良全
    • Journal Title

      Adapting Human Thinking and Moral Reasoning in Contemporary Society

      Volume: - Pages: 116-131

    • DOI

      10.4018/978-1-7998-1811-3.ch005

    • ISBN
      9781799818113, 9781799818137
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 疑似科学を中心としたオンライン上議論における誤謬の分析2018

    • Author(s)
      山本輝太郎・石川幹人・菊池聡
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 42 Pages: 341-342

    • NAID

      130007663302

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学議論における「誤った論法」の分析と教材化~誤謬論を中心に2018

    • Author(s)
      山本輝太郎・石川幹人
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究報告

      Volume: 32(6) Pages: 5-8

    • NAID

      130007387634

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 確証バイアスの影響と批判的思考との関連に関する研究2020

    • Author(s)
      楊瑞卿・山本輝太郎・石川幹人
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 疑似科学信奉の多面性と批判的思考の関連性2019

    • Author(s)
      菊池聡
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Twitter利用と疑似科学信奉との関連(1)利用頻度、利用動機の観点から2019

    • Author(s)
      佐藤広英・菊池聡
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Twitter利用と疑似科学信奉との関連(2)接触する情報の観点から2019

    • Author(s)
      菊池聡・佐藤広英
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 疑似科学を科学的に考える

    • URL

      https://gijika.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 疑似科学とされるものの科学性評定サイト

    • URL

      http://sciencecomlabo.jp/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-03-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi