• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning model research aiming at fostering scientific ability and attitude by realizing "usefulness of science"

Research Project

Project/Area Number 17H01988
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

GOTO Kenichi  東洋大学, 食環境科学部, 教授 (50549368)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 克治  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (10284449)
二井 正浩  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (20353378)
高橋 三男  東京工業高等専門学校, 物質工学科, 教授 (40197182)
生尾 光  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50159589)
松尾 知明  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (80320993)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥14,040,000 (Direct Cost: ¥10,800,000、Indirect Cost: ¥3,240,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Keywords科学の有用性 / 教材開発 / 相互評価 / 表現力 / 授業研究 / 化学実験 / 学習モデル / 科学教育 / 新学習指導要領 / 表現力育成 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to provide an effective learning model to realize the "usefulness of science", to develop scientific ability and attitude, and to obtain basic materials such as curriculum structure. Toward the realization of "usefulness of science", (1) the direction of emphasizing learning contents based on the context of everyday life and society, (2) the learning process aimed at the formation of scientific ability and attitude. The research proceeded from the direction of emphasizing verification and improvement. We promoted research from three perspectives: theoretical research in Japan and abroad, research on teaching material development, and empirical research on teaching and evaluation. We had discussions with researchers and educational practitioners both in Japan and overseas, and used the verification and improvement of the learning process, learning model in co-creation and proposal, school education, teacher training and teacher training.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成31年度,報告書作成を行い,成果と課題について報告した。毎年,日本理科教育学会年会の課題研究において,本応募課題研究の進捗と成果について発表した。議論の中から得られた知見は常に研究に反映させた。
国外の研究者との連携については,平成30年度にはマレーシアにて,平成31年度には日本にて,研究協議会の会合を開催し,授業実践・研究などをワークショップ形式で行い,その後,授業研究を行うと共に,各班のメンバーがそれぞれの研究成果を共有すると共に改善について協議し合った。また,全体会合としてシンポジウム形式で成果と課題を共有した。
また,研究の成果を日本理科教育学会,日本科学教育学会査読付き論文で示した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (45 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (31 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 4 results) Book (4 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] マラヤ大学(マレーシア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] フィリピン大学(フィリピン)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 晋州教育大学(韓国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study on Logical Representation in the Description of Consideration in Experiment of Lower Secondary School Science2019

    • Author(s)
      IIDA Hiroshi、GOTO Kenichi
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 251-266

    • DOI

      10.11639/sjst.sp18009

    • NAID

      130007769967

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2019-11-29
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新教科「理数」,新科目「理数探究基礎」「理数探究」の意義とこれからに期待すること : 「化学」とのつながり,高大接続を踏まえて (新科目『理数探究』の「これまで」と「これから」)2019

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      日本化学会,化学と教育

      Volume: 67 Pages: 242-245

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高校化学における探究の必要性2018

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 796 Pages: 46-49

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科学習の意義の認識」が「相互評価表を活用する学習活動への動機づけ」に与える影響に関する研究:―理科学習の意義を「科学的能力」から認識させる有効性と「日常生活との関連」から認識させる危険性―2018

    • Author(s)
      西内舞,川崎弘作,後藤顕一
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 59 Pages: 113-123

    • NAID

      130007437782

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 工業技術と学校教育のつながりを目指して一一酸素 センサの学校教育現場での利用を一例として一一2018

    • Author(s)
      後藤顕一, 高橋三男, 飯田寛志
    • Journal Title

      工業技術

      Volume: 40 Pages: 74-79

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科教具の視点からの学習環境に関するー考察-酸素センサ導入の試行授業における評価分析を通してー2017

    • Author(s)
      後藤顕一・高橋 三男・飯田寛志
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 57(4) Pages: 325-336

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 相互評価を活用した授業展開のさらなる可能性――科学の有用性の実感を目指して――2019

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 公立中学校における考察での相互評価表を用いた表現力の育成 中学3年生理科第1分野での事例2019

    • Author(s)
      熊田憲朗
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 相互評価表を用いた授業の実践に関する一考察 酸素センサを活用した中学校理科実験の事例2019

    • Author(s)
      飯田寛志,山内慎也,塩入章
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 相互評価を実験計画に活用した学習活動 高等学校化学実験における実践と分析2019

    • Author(s)
      北川輝洋,上村礼子
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ルーブリックと相互評価表を用いたSSH「探究科学」の評価2019

    • Author(s)
      生田依子,真井克子
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学の化学実験における相互評価表の活用2019

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] オオカナダモの紅葉誘導時のアントシアニン代謝の解析2019

    • Author(s)
      小倉波月,後藤顕一
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ペットボトルを用いたロウソクの燃焼・消炎実験の教材 空気の流れを考えさせる教材2019

    • Author(s)
      高橋三男,後藤顕一,羽田宣宏,川島徳道
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 植物の光応答に関する高等学校生物実験の検討2019

    • Author(s)
      花塚栄子,後藤顕一
    • Organizer
      第69回 日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育学会 岩手大会 8月4日(土) 資質・能力の育成を目指した学習活動と評価 ー相互評価表を活用した学習活動を通してー2018

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 反応速度の実験における隔膜ガルバニ電池式酸素センサの導入 ―高等学校化学における教材化を目指して―2018

    • Author(s)
      宇谷亮介,高橋三男,後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 初等・中等教育における化学の資質・能力2018

    • Author(s)
      後藤顕一,林優子,寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校「化学基礎」における探究的な学習展開の考案-ダニエル電池をテーマに-2018

    • Author(s)
      飯島正人,神孝幸,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 探究的活動を取り入れた授業モデルの考察~中学校との接続を視野に入れた酸・塩基分野をテーマに~2018

    • Author(s)
      佐藤友介, 佐藤大,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「化学びらき」で伝えたいこと2018

    • Author(s)
      松髙和秀, 佐藤大,後藤顕一,野内頼一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of science teaching tools for visually impaired students Studies on voice generating system using liquid crystal display (7segLED) and palpable system using capsule paper2018

    • Author(s)
      Mitsuo Takahashi, Kenichi Goto, Yoshihiro Hada, Norimichi Kawashima
    • Organizer
      ICCE 7月10日~14日 シドニー大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 探究の過程に相互評価を導入することによる表現力の育成 中学校理科第一分野での事例2018

    • Author(s)
      熊田憲明
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 相互評価表を活用した表現力の育成 中学校理科での事例2018

    • Author(s)
      上村礼子,飯田寛志
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 資質・能力の育成を目指した学習活動と評価 高等学校化学での実践と分析2018

    • Author(s)
      北川輝洋
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習意欲を高めるSSH「探究科学」の評価について2018

    • Author(s)
      生田依子,真井克子
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校教員養成教育における相互評価表の活用2018

    • Author(s)
      伊藤克司
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 化学教育における高大接続2018

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      分子科学研究所所長招聘シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] IWS9 Study Materials on Sustainable Development from the Perspective of Chemistry Trial Use of Study Materials on Water and the Observation of the Result2018

    • Author(s)
      GOTO Kenichi
    • Organizer
      IWS9 フィリピン大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中・高等学校化学における探究の必要性 新学習指導要領における化学2018

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      日本化学会関西支部
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際バカロレアIBが日本の化学教育にもたらすもの2018

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      国際バカロレア教育フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの学びを考える―ロジカルシンキング,クリティカル・シンキングの育成―2018

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      広島ESDコンソーシアム事業,ESD研修会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] これから求められる評価とは-課題研究の趣旨-2017

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校化学分野での実践的研究――「化学変化とイオン」の単元の実践を通じて――2017

    • Author(s)
      上村礼子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習としての評価活動を導入した事例――高等学校化学における相互評価――2017

    • Author(s)
      北川輝洋
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] ,大学の化学実験における相互評価表の活用2017

    • Author(s)
      伊藤克治
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 相互評価表を用いた授業の実践とその分析――中学校理科授業における実験結果の考察記述の変容――2017

    • Author(s)
      飯田寛志
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「資質・能力」を育む高校化学2019

    • Author(s)
      後藤 顕一、飯田 寛志、野内 頼一、西原 寛、渡部 智博
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      化学同人
    • ISBN
      9784759820164
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新学習指導要領対応!中学校「理科の見方・考え方」を働かせる授業2017

    • Author(s)
      山口 晃弘、江崎 士郎編著,後藤顕一分筆
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      4491033870
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 平成29年版 中学校新学習指導要領の展開 理科編2017

    • Author(s)
      後藤顕一,田代直幸,小林辰至,江崎士郎
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183344120
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 平成29年改訂 中学校教育課程実践講座 理科2017

    • Author(s)
      小林辰至 編著,後藤顕一分筆
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] IWS10(インターナショナルワークショップ)東京2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi